تاج‌ دندان چیست؟ بخش ظاهری دندان است که از لثه بیرون زده و ما توسط آن می توانیم عمل جویدن را انجام دهیم. در علم دندانپزشکی تاج‌دندان مصنوعی پوششی است که بر روی دندان شکسته و یا پوسیده قرار می گیرد و از آسیب های بیشتر به دندان جلوگیری می­کند. این پوشش کاملا شبیه دندان اصلی انسان است و می تواند ظاهر دندان را به صورت طبیعی پوشش دهد.همچنین اگر به دنبال بهترین کلینیک دندانپزشکی هستید با مجموعه دندان 24 همراه باشید.

کارایی تاج دندان چیست؟

تاج ‌دندان کاربرد های مختلفی دارد، برخی از افراد برای رفع ظاهر ناخوشایند دندان های خود از آن استفاده می کنند، اما برخی دیگر به صورت موقت برای جلوگیری از مشکلات بیشتر دندان ها آن را بر روی دندان آسیب دیده خود قرار می دهند.

اگر پس از ترمیم دندان خود ظاهر آن را دوست ندارید و می خواهید علاوه بر ظاهر طبیعی دندان از ریشه آن نیز محافظت کنید می توانید از تاج دندان استفاده نمایید.

یکی دیگر از کاربرد های رایج تاج دندان مصنوعی، زمانی است که شما از ایمپلنت دندان استفاده می کنید. در این هنگام دندانپزشک پس از قرار دادن پایه های ایمپلنت درون استخوان فک تاج دندان را به عنوان پروتز بر روی آن فیکس می کند تا عملکرد دوباره دندان های خود را به دست آورید.

 

تاج دندان کجاست؟

همان­طور که می­دانید ریشه دندان در قسمت زیر آن و درون لثه قرار دارد. تاج دندان به روکشی مصنوعی گفته می­شود که بدنه (قسمت قابل رؤیت دندان) دندان را پوشش داده و از آن محافظت می­کند.

ترمیم تاج دندان

ترمیم تاج فرآیندی از قرار دادن یک روکش دندان در بالا و اطراف دندانی است که به شدت آسیب دیده. فرآیند ترمیم تاج شامل ایجاد تاج توسط آزمایشگاه دندانپزشکی یا دندان ساز است. چند روز بعد، دندانپزشک نواحی آسیب دیده دندان را برمی دارد و آن را برای کلاهک یا روکش جدید آماده می کند. پس از برداشتن قسمت های آسیب دیده، تاج به صورت دائمی قرار می گیرد، سپس، روند بازسازی می تواند آغاز شود.

موارد مورد استفاده در ترمیم تاج دندان

روکش های دندانی را می توان از مواد مختلفی ساخت. متداول ترین موادی که ترمیم های تاج از آن ساخته می شوند، آلیاژهای فلز پایه هستند که به رنگ فلز به نظر می رسند. به این دلیل که آنها کاملا بادوام و ماندگار هستند.

یکی دیگر از مواد رایج ترمیم تاج، سرامیک است. اینها سفید هستند و ترمیم طبیعی به نظر می رسند. آنها کاملاً بادوام و در عین حال ظریف و البته گران تر هستند.

جالب است بدانید که ترمیم های تاج طلایی به دلیل استحکام و قابلیت اطمینان آنها یک انتخاب محبوب هستند.

 

چرا ترمیم تاج دندان ضروری است؟

اینها شایع ترین دلایلی هستند که ممکن است یک فرد به ترمیم تاج دندان  نیاز داشته باشد.

پوسیدگی

با گذشت زمان، دندان های افراد به دلیل ساییدگی طبیعی یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شروع به پوسیدگی می کنند. هنگامی که دندان ها شروع به پوسیدگی می کنند، متوقف کردن آن به طور طبیعی دشوار است، اما با کمک ترمیم تاج، می توان پوسیدگی را درمان کرد.

ترک خوردن

گاهی اوقات، حوادثی اتفاق می افتد که دندان ها ترک می خورند. آسیب به دهان یا گاز گرفتن چیزی بیش از حد سفت می تواند منجر به ترک در دندان شود. اما ترمیم تاج دندان به راحتی می تواند این مشکل را حل کند.

براده برداری

درست مانند ترک خوردن، براده برداری نیز می تواند به دلیل تصادف رخ دهد. در حالی که به نظر می­رسد دندان ها کاملاً قوی هستند، در عین حال بسیار ظریف عمل می­کنند.  نیروهای فیزیکی وارد شده به دهان می تواند باعث تراشه دندان ها شود و نیاز به ترمیم تاج را ضرورت بخشد.

ترمیم تاج دندان ضروری

انواع روکش دندان

سه نوع اصلی روکش دندان وجود دارد:

 روکش های فلزی

 روکش های چینی

 و روکش های رزینی کامپوزیت.

تاج های فلزی از فلزات مختلفی از جمله طلا، نقره و فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. روکش‌های فلزی قوی و بادوام هستند و مثل گذشته به دفعات مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به این دلیل که در زیر خط لثه قابل مشاهده هستند.

روکش های چینی رایج ترین انواع روکش های دندانی مورد استفاده هستند. ساخته شده از یک ماده سرامیکی که به یک چارچوب فلزی چسبانده شده است. روکش‌های چینی نسبت به روکش‌های فلزی ظاهر طبیعی‌تری دارند، اما می‌توانند گران‌تر باشند. روکش دندان زیرکونیومی گرانتر از هر نوع ماده دیگری است.

روکش های رزین کامپوزیت از مواد رزین کامپوزیتی که به دندان چسبانده می شود ساخته می شوند. روکش های رزین کامپوزیت کم هزینه ترین نوع روکش هستند، اما به اندازه روکش های فلزی یا چینی قوی و بادوام نیستند.

 

ماندگاری روکش های دندان

روکش های دندان می توانند تا 15 سال دوام بیاورند، مشروط بر اینکه اقدامات مراقبتی لازم از جمله تمیز کردن آن را مانند یک دندان طبیعی انجام دهید. برای اطمینان از ماندگاری تاج دندان خود تا حد امکان، بر رعایت بهداشت دهان و دندان پایبند باشید و از عادات بد اجتناب کنید. تاج اصلی ممکن است فقط یک بار در طول عمر شما نیاز به تعویض داشته باشد.

 

مراقبت های بعد از درمان تاج دندان

اگر تاج دندان شما ایجاد حس دردناک کند، می توان با استفاده از مسکن های بدون نسخه آن را مدیریت کرد. اکثریت قریب به اتفاق بیماران پس از درمان روکش دندان می توانند به خوردن و مسواک زدن به طور معمول ادامه دهند.

دستورالعمل ها:

از غذاهای چسبناک، ترد و جویدنی خودداری کنید.

سعی کنید سمت مخالف تاج را بجوید تا جا بیفتد.

اگر تاج موقت دارید از نخ دندان خودداری کنید.

اگر تاج موقتی برای مدت کوتاهی دارید از  مصرف غذاهای سفت اجتناب نمایید.  

نحوه نصب تاج دندان

   نصب تاج دندان به طور کلی دردناک نیست. قبل از نصب تاج دندان، دندانپزشک معمولاً محل مورد نیاز را بی‌حس می‌کند. این کار باعث می‌شود فرآیند نصب تاج دندان برای بیشتر بیماران تحمل‌پذیر باشد. هرچند که پس از اتمام فرآیند، ممکن است برخی از بیماران به مدت کوتاهی احساس حساسیت یا درد نسبتاً کمی داشته باشند که با مصرف داروهای ضد التهاب معمولاً کنترل می‌شود.

به طور کلی، تاج دندان معمولاً طبیعی به نظر می‌رسد. دندانپزشکان با استفاده از مواد و تکنیک‌های پیشرفته، تاج دندان را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که با دندان‌های طبیعی شما هماهنگی بیشتری داشته باشد. همچنین، رنگ و شکل تاج دندان معمولاً با دندان‌های اطراف هماهنگ می‌شود تا به طبیعی‌ترین شکل ممکن بنظر برسد.

سخن پایانی

جالب است بدانید که تاج دندان قابل برداشت است. با این حال، تاج دندان معمولاً به طور دائمی بر روی دندان نصب می‌شود و برای برداشت آن نیاز به مداخله دندانپزشکی دارید. دندانپزشک با استفاده از ابزارهای مناسب، تاج دندان را از روی دندان جدا می‌کند. پس از برداشت تاج دندان، ممکن است نیاز به ترمیم دندان یا نصب تاج جدید باشد.

۱۴۰۲/۱۲/۱۶