پروتز ثابت دندان یک روش درمانی است که برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا تعمیر دندان‌های آسیب دیده استفاده می‌شود. این روش با استفاده از مواد مصنوعی، مانند پروتزهای دندانی، به بیماران کمک می‌کند تا قابلیت خوردن، گفتگو و ظاهر طبیعی دندان‌های خود را بهبود بخشند.چنانچه به دنبال بهترین کلینیک دندانپزشکی و بهترین متخصص لمینت دندان هستید با دندان 24 همراه باشید.

انواع پروتزهای دندان

عبارتند از:

1. پروتزهای ثابت: این نوع پروتزها شامل پروتزهای کامل (که تمام دندان‌های یک فک را جایگزین می‌کنند) و پروتزهای جزئی (که تنها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شوند) می‌شوند. این پروتزها معمولاً از موادی مانند فلز، پروسلین یا آکریلیک ساخته می‌شوند.

2. پروتزهای متحرک: انواع پروتزهای کامل متحرک (که تمام دندان‌های یک فک را جایگزین می‌کنند) و پروتزهای جزئی متحرک (که تنها برای جایگزینی بخش از دندان‌ه مورد استفاده قرار می­گیرند) را شامل می‌شوند. این پروتزها معمولاً شامل قالب‌های پلاستیکی و قطعات مصنوعی است که به دندان‌های باقیمانده متصل می‌شوند.

3. پروتزهای ایمپلنتی: با استفاده از ایمپلنت‌های جراحی در جاهای خالی در استخوان فک جای گرفته و سپس پروتز دندانی بر روی ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرد. این روش به عنوان یک روش دائمی و پایدار برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شود.

همچنین، پروتزهای دندانی می‌توانند شامل پروتزهای فکی، تاجی و پروتزهای متحرک باشند، که هر کدام برای نیازهای خاصی طراحی و استفاده می‌شوند. برای انتخاب نوع مناسب پروتز دندان، مشاوره با یک دندانپزشک متخصص پروتز دندانی الزامی است.

 

پروتز ثابت دندان چیست؟

نوعی از جایگزینی دندان است که بیمار نمی­تواند از دهان خود خارج کند. پروتز ثابت، شبیه به دندان طبیعی بر روی فک قرار می­گیرد. پروتزهای ثابت دو نوع هستند. پروتز ثابت متکی بر دندان های اطراف و متکی بر ایمپلنت.

پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت

ایمپلنت در نقش ریشه دندان عمل می­کند. با جراحی در محل فاقد دندانی، پین ها یا همان ایمپلنت در استخوان فک کاشته می شود. یک فرد بی دندان، فقط با هشت ایمپلنت در فک بالا و هشت ایمپلنت در فک پایین می تواند دندان های ردیف و زیبا داشته باشد. ایمپلنت دندان باعث می­شود مانند یک فرد جوان، احساس خوبی داشته باشید.

 در واقع به ازای هر دندان یک ایمپلنت نیاز نیست. تنها با چهارده الی شانزده عدد ایمپلنت می توان بیست و هشت عدد دندان را جایگزین کرد.

به عبارتی دیگر، درمان بازسازی کامل دهان به صورت ثابت بر پایه ایمپلنت زندگی دوباره به فرد می بخشد. لازم است بدانید ایمپلنت دندان فقط محدود به فک پایین نیست و در هر بخش از ناحیه بی دندانی قابل اجراست. در واقع اگر بخواهیم دسته بندی کنیم ایمپلنت دندان برای هر دو فک بالا و پایین و درمان بی دندانی قابل انجام است.

پروتز ثابت متکی بر دندان یا بریج

بریج یعنی جایگزینی دندان از دست رفته با تراش و پایه قرار دادن دندان­های دو طرف فضای بی دندانی.

این روش درمان قبلا بسیار رواج داشت، در حالی که امروز با وجود درمان ایمپلنت، درمان­های بریج با پایه دندان طبیعی کمتر استفاده می شوند. البته در حالتی که دندان­های پایه (مجاور ناحیه بی دندانی) نیاز به محافظت با کراون داشته باشند، درمان بریج می تواند مناسب تر از حالتی باشد که دندان­های مجاور سالم هستند.

انواع پروتز ثابت دندان

 شامل:

ایمپلنت :بهترین جایگزین دندان­های از دست رفته ایمپلنت­ها هستند. ایمپلنت­ها از پایه های فلزی از جنس تیتانیوم ساخته شده اند که سازگار با بدن انسان می­باشد .این پایه ها مانند ریشه دندان در استخوان فک بیمار قرار داده می­شوند و بعد از گذشت زمان مناسب پروتز دندان روی آن فیکس می­گردد که شبیه به دندان طبیعی از دست داده فرد می­باشد. در صورت رعایت بهداشت می­تواند سال­ها عمل جویدن وسایر وظایف یک دندان سالم را انجام دهد.

روکش ها یا کراون ها :در صورتی که دندان فرد مقدار تخریب زیادی داشته باشد و در هنگام ترمیم مقدار زیادی از آن برداشته شود ویا دندان­هایی که تحت درمان عصب کشی قرار گرفته اند ، برای محافظت دندان از تخریب بیشتر و شکستگی از روکش ها استفاده می­شود . یک روکش مناسب دندان را قوی­تر وظاهر آن را بهتر و سطح جوندگی را بهبود می­بخشد . روکش­ها ممکن است برای اتصال یک بریج ­محافظت از دندان عصب کشی شده و یا ترمیم شده و یا درمان­های زیبایی جهت زیباتر شدن یا اصلاح بد رنگی ها استفاده شود.

بریج ها:در صورتی که فرد یک یا چند دندان کنار هم از دست داده باشد و دندان­های مجاور قدرت کافی داشته باشند از پل یا بریج­ها استفاده می­شود به طوری که دندان­های مجاور تراش داده شده و جهت دندان ساخته شده به عنوان پایه قرار می­گیرند. امروزه درمان­های ایمپلنت جایگزین خوبی به جای بریج­ها با پایه دندان طبیعی شده اند . پوسیدگی دندان پایه شایع­ترین مشکل درمان بریج می­باشد که باعث از دست رفتن دندان­های بیشتر می­گردد.

 پروتزهای هیبریدی

این نوع پروتز است که جایگزین تمام پروتزهای فوقانی یا تحتانی دهان می شود. آنها فقط می توانند دندان ها را جایگزین کنند، مانند دندان ها همراه با لثه. آنها روی ایمپلنت ها قرار می گیرند تا از محکم نگه داشتن آن اطمینان حاصل شود که به فرد امنیت می دهد.

مزایای پروتزهای ثابت

مزایای پروتزهای ثابت

پروتزهای ثابت با بسیاری از دردسرهای مرتبط با دندان مصنوعی سنتی همراه نیستند. به عنوان مثال، پروتزهای سنتی تمایل به جابجایی در داخل دهان بیمار دارند. این ممکن است ناراحت کننده باشد، بنابراین ممکن است کمی طول بکشد تا به جابجایی عادت کنید.

با پروتزهای ثابت، پروتز روی ایمپلنت در دهان بیمار محکم می شود. بنابراین دلیلی برای نگرانی در مورد افتادن آن هنگام صحبت یا غذا خوردن وجود ندارد.

پروتزهای مصنوعی دارای یک برنامه  تمیز کردن مداوم هستند. باید هر شب بیرون آورده شود و با مسواک و پاک کننده دندان مصنوعی تمیز شود. این در حالی است که  با پروتز ثابت دندان، نیازی به تمیز کردن تخصصی نیست. فقط باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا مطمئن شوید که دندان هایتان خوب هستند.

 

سخن پایانی

پروتز دندان یک روش درمانی است که با استفاده از ساختارها و مصالح مختلف، به جای دندان از دست رفته یا آسیب‌دیده جایگزین می‌شود. چرا نیاز به پروتز  ثابت دندان وجود دارد؟ دلایل مختلفی مانند از دست دادن دندان به علت تصادف، عفونت یا تخریب دندان به علت پوسیدگی می‌تواند نیاز به پروتز دندان ایجاد کند.انواع پروتزهای دندانی شامل پروتزهای ثابت مانند تاج و پل، و پروتزهای متحرک مانند دندان‌های مصنوعی قابل برداشت یا دندان‌های جزیی می‌شوند.

 

۱۴۰۲/۱۱/۰۴