دلایل به وجود آمدن ناهنجاری آندربایت چیست؟ «آندربایت» اصطلاحی است که در آن دندان‌های فک پایین جلوتر از دندان‌های فک بالا قرار می‌گیرند. این عارضه علاوه‌بر اختلال در قرارگیری دندان‌ها روی هم و مشکلات جویدن، بر ظاهر فرد نیز تأثیر زیادی دارد. آندربایت در سه سطح جزئی، متوسط و شدید وجود دارد و درمان نوع شدید آن جراحی فک و به عقب راندن فک پایین است. این مقاله درباره دلایل به وجود آمدن ناهنجاری آندربایت و شیوه درمان آن به شما اطلاعات قابل توجهی می‌دهد.چنانچه به دنبال بهترین متخصص عصب کشی دندان و  بهترین متخصص لمینت دندان هستید با مجموعه دندان 24 همراه باشید.

دلایل به وجود آمدن ناهنجاری آندربایت

چند دلیل مختلف وجود دارد که ممکن است آندربایت ایجاد کنید.

ژنتیک :شکل و اندازه دندان ها و نحوه رشد آنها تا حد زیادی از والدین یا بستگان شما به ارث رسیده است. اگر فرد دیگری در خانواده شما دچار آندربایت شده است، احتمالاً یک بیماری ژنتیکی است.

جراحت: ضربه یا آسیب به فک شما می تواند باعث شکستن آن شود. درمان هایی برای کمک به بهبودی آن به حالت اولیه وجود دارد، اما ممکن است همیشه کارساز نباشند. اگر فک شما به درستی بهبود نیابد، می تواند باعث آندربایت شود.

 عادت های بد در دوران کودکی :  عادت های بد در دوران کودکی برای طولانی مدت مانند مکیدن انگشت شست و استفاده از پستانک، باعث تغییر شکل فک می­شود. این رفتارها برای کودکان نسبتاً رایج است. اگر در حد اعتدال انجام شوند، اغلب مشکلی ایجاد نمی کنند.

تومور: رشد یک تومور می تواند فک شما را جابجا کند و منجر به آندربایت شود.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMD : آندربایت می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مفصل گیجگاهی فکی شما شود. این لولای است که جمجمه را به فک شما متصل می کند. وقتی TMD دارید ، ممکن است احساس کنید که فک در یک موقعیت قفل شده است. هنگام تلاش برای حرکت دادن آن، ممکن است صدای ترکیدن بشنویدو احساس درد کنید.

بوی بد مزمن : آندربایت می تواند باعث ایجاد عفونت باکتریایی و بوی بد دهان شود .

تنفس دهانی: خروپف شدید و تنفس دهانی نیز ممکن است ناشی از آندربایت باشد.

دلایل به وجود آمدن ناهنجاری آندربایت

شدت آندربایت

همه آندربایت ها یکسان نیستند و سطوح مختلف وجود دارد. در یک مورد خفیف، ممکن است نتوانید آن را از بیرون تشخیص دهید. در موارد شدید، فک آنقدر به سمت خارج، بیرون زده که برای دیگران قابل توجه است.

آندربایت می تواند مشکلاتی برای دندان ها و فک شما ایجاد کنند. در موارد شدید، حتی ممکن است در صحبت کردن صحیح مشکل داشته باشید. آندربایت باعث ساییدگی و پارگی دندان های جلویی شما می­شود و در نتیجه آنها بیشتر مستعد تراشه یا شکستگی خواهند بود. هنگامی که فک شما به درستی در یک راستا قرار ندارد، ممکن است با جویدن غذا مشکل داشته باشید.

افراد مبتلا به آندربایت ممکن است اعتماد به نفس کمی داشته و در زندگی اجتماعی با مشکل مواجه شوند.

درمان آندربایت :

عامل نخست که باید مد نظر قرار بگیرد، سن بیمار است. به صورت ایده آل، ارتودنتیست اولین بار باید بیمار را در سن 8 تا 14 سالگی ویزیت کند. علت این است که اصلاح بایت در طول این دوره راحت تر انجام می­شود. در حالیکه هنوز دندان­های شیری وجود دارند، ارتودنتیست می­تواند مشکلات مربوط به رشد فک را مشخص نماید، خطر جلو آمدگی دندان­های جلو را کاهش دهد، عادات مضر دهانی را اصلاح نماید، و دندان­های دائمی را به محل ایده آل تری هدایت کند تا سلامت دهان را ارتقاء دهد.

 

عامل دیگری که بیمار باید مد نظر قرار دهد سوء عملکرد فیزیکی است که آندربایت می­تواند در زندگی روزمره آنها بوجود بیاورد. برخی افراد مشکلات گفتاری مانند نوک زبانی حرف زدن را تجربه می­کنند، درحالیکه برخی دیگر کمبود اعتماد به نفس خواهند داشت. نوجوانان به شدت در معرض آزار و اذیت و دیگر رفتارهای ناراحت کننده قرار دارند و آندربایت در یک برهه از زندگی آنها می­تواند زیادی به آنها وارد کند.

همچنین، بیمار باید وخامت آندربایت را مد نظر قرار دهد. اگر در توانایی جویدن یا حرف زدن اختلال ایجاد کند و فرد را نسبت به ظاهر خود حساس نماید، آن زمان ممکن است ارزش فکر کردن داشته باشد. از آنجا که طرح درمان برای آندربایت ها می­تواند بسیار طولانی مدت باشد، بیمار باید خود تصمیم بگیرد آیا می­تواند نسبت به درمان تعهد داشته باشد یا خیر. علاوه براین، باید از تمامی مزایا و خطرات نیز آگاه باشد.

مهم: درمان آندربایت معمولاً به نوع و شدت مشکل بستگی دارد. درمان‌های ممکن شامل موارد زیر می‌شوند:

ارتودنسی

استفاده از اینسیسالین‌ها (دستگاه‌های شفاف)

براکت‌ها و وایرها

کلینیک‌های ارتودنسی می‌توانند با استفاده از این روش‌ها به تنظیم فک و دندان‌ها کمک کنند.

جراحی

در موارد شدیدتر، جراحی ممکن است لازم باشد. این جراحی معمولاً برای تغییر موقعیت فک‌ها انجام می‌شود.

درمان دندانی

استفاده از انواع درمان‌های دندانی مانند روکش‌ها یا نقره‌ها برای حفظ تنظیم دندان‌ها.

تغییر رفتاری

اصلاح عادات ناصحیح مثل جلوگیری از جویدن انگشتان یا اشیاء غیرضروری.

مهم است که افراد با مشکلات آندربایت به دندان‌پزشک مراجعه کنند تا یک برنامه درمانی مناسب برای شرایط خود دریافت نمایند. همچنین، پیگیری و مطابقت با دستورات پزشک برای بهبود بهترین نتایج ضروری است.

درمان آندربایت

سخن پایانی

آیا اندربایت به طور طبیعی قابل درمان است؟ بله، در بسیاری از موارد، اندربایت با درمان‌های ارتودنسی یا جراحی قابل درمان است. اما تشخیص و درمان به نوع و شدت اندربایت بستگی دارد.

به طور کلی، ارتودنسی یکی از راه‌های متداول برای درمان اندربایت است. این شامل استفاده از براکت‌ها، وایرها، و دستگاه‌های شفاف می‌شود.

در برخی موارد ابتدایی ممکن است درد یا ناراحتی در طی درمان احساس شود، اما این مشکلات معمولاً بهبود می‌یابند و با پیگیری مستمر و مطابقت با دستورات پزشک کاهش می‌یابند.

 

۱۴۰۲/۱۰/۳۰