آیا قطره آهن دندان را سیاه می کند؟ شکل مایع مکمل آهن، مانند شربت و قطره، ممکن است باعث تغییر رنگ دندان و ایجاد لکه های قهوه ای شود که معمولا بسیار بد و ناخوشانید است. در واقع، غلظت بالای آهن ممکن است باعث این مشکل شود. اما بیشتر بزرگسالان معمولا مکمل های آهن را به شکل قرص مصرف می کنند. اما سوال مهم این است که آیا قطره آهن دندان را سیاه می کند؟

در برخی موارد، حتی مکمل های آهن به شکل قرص نیز می توانند باعث ایجاد لکه شوند. اگر افرادی که قرص آهن مصرف می کنند، قرص را بجوند یا برای مدت طولانی در دهان خود نگه دارند تا پوشش روی قرص که اغلب بر پایه شکر است حل شود، ممکن است دندان های خود را لکه دار کنند. در غیر این صورت سیاه شدن دندان ها با آهن به صورت قرص اتفاق نمی افتد.

اما اگر بزرگسالان به هر دلیلی مکمل آهن را به صورت قطره یا شربت مصرف کنند، ممکن است مانند کودکان، دندان هایشان سیاه شود. مخصوصاً اگر بعد از آن آب یا آبمیوه ننوشند یا دهان خود را شستشو ندهند.تیم ما در دندان 24 به معرفی بهترین کلینیک دندانپزشکی پرداخته ایم.

مکمل های آهن برای نوزاد

اگر بخواهیم از مکمل های آهن برای نوزاد استفاده کنیم باید سراغ شربت یا قطره برویم زیرا مغز کودک آنقدر تکامل نیافته است که بتواند قرص را ببلعد. قطره های آهن معمولا قرمز مایل به قهوه ای هستند و دندان نوزاد را لکه دار می کنند و باعث ایجاد لکه تیره روی دندان و گاهی خطوط لثه می شوند. این نوع تغییر رنگ دندان ممکن است بلافاصله پس از خوردن قطره آهن ایجاد شده یا به مرور زمان روی دندان ها دیده شود.

با تغییر دندان های کودک، اکثر والدین فکر می کنند که دندان های آنها پوسیده شده است، در حالی که هیچ تحقیق علمی تا کنون ثابت نکرده است که قطره آهن می تواند باعث پوسیدگی دندان در نوزادان شود. تغییر رنگ دندان پس از استفاده از قطره آهن نشان دهنده پوسیدگی نیست. فقط می توانیم بگوییم که برخی از اجزای قطره آهن می تواند منجر به ایجاد لکه های تیره روی دندان ها شود.

نوزادان از 7 ماهگی تا پایان یک سالگی روزانه به 11 میلی گرم آهن نیاز دارند. پزشکان برای پوشش بخشی از این مقدار، قطره آهن تجویز می کنند. کمبود آهن به طور مستقیم به رشد مغزی و جسمی کودک آسیب می رساند. رنگ پریدگی، خستگی، کم اشتهایی، عفونت های مکرر، کندی رشد و سردی دست و پا از علائم کمبود آهن در کودکان است.

مکمل های آهن برای نوزاد

جلوگیری از لک شدن دندان بعد از مصرف آهن

گفتیم سیاه شدن دندان با آهن بیشتر با مصرف مایع آن اتفاق می افتد. شکل مایع نیز اغلب به کودکان داده می شود.

در اینجا چند راه حل برای جلوگیری از لک شدن دندان با مکمل آهن آورده شده است:

قطره آهن را با مقداری آب رقیق کرده و سپس از آن استفاده کنید.

اگر قطره را به کودک می‌دهید و مرکبات برای سن او مجاز است، قطره آهن را به آب پرتقال اضافه کنید تا با ویتامین C موجود در پرتقال، جذب آهن را افزایش دهید.

اگر قطره آهن را با آب رقیق کرده اید ، می توانید از نی برای نوشیدن آن استفاده کنید تا مکمل مستقیماً با دندان های جلویی تماس پیدا نکند.

قطره آهن را در پشت دهان قرار دهید تا قطره به دندان های جلو برخورد نکند.

پس از مصرف قطره یا شربت آهن، حتما آب بنوشید یا دندان ها را با پارچه یا پنبه مرطوب تمیز کنید.

بعد از مصرف مکمل آهن به شکل مایع مسواک بزنید یا اگر آن را به کودک داده اید، دندان های او را با مسواک انگشتی مسواک بزنید.

آیا مصرف مکمل آهن باعث پوسیدگی دندان می شود؟

همانطور که در قسمت‌های قبلی ذکر شد، مکمل آهن مایع می‌تواند لکه‌های سیاهی روی دندان‌ها ایجاد کند اما منجر به پوسیدگی نمی‌شود. تغییر رنگ دندان ها به سیاهی با آهن نشانه پوسیدگی نیست و در بسیاری از موارد برای بزرگسالان می توان برای جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کرد. اگر در اثر قطرات آهن لکه های سیاهی روی دندان کودک مشاهده کردید، می توانید از جوش شیرین برای از بین بردن لکه ها استفاده کنید. اما اگر لکه ها به حدی است که کل دندان سیاه می شود، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

نکات مهم برای محافظت از دندان نوزادان بعد از مصرف قطره آهن

مادران باید بدانند که عادت به نوشیدن شیر نوزاد در شب باعث پوسیدگی دندان می شود نه قطرات آهن. بعد از 6 ماهگی باید عادت تغذیه ای شب را ترک کرد و دندان ها باید بعد از هر بار نوشیدن تمیز شوند. نکته قابل توجهی که مادران باید به آن توجه کنند این است که شیر مادر بدون قند نیست و از ایند رو باعث پوسیدگی دندان می شود. از طرفی شیر خشک قند بیشتری نسبت به شیر مادر دارد. نکته ای که مادران باید به آن توجه کنند این است که بعد از استفاده از قطره آهن احتمال تغییر رنگ دندان های قدامی بیشتر است.

به محض اینکه دندان های کودک شروع به رویش کردند، باید توسط والدین تمیز شوند. والدین باید مسواک زدن کودکان خود را از حدود 6 ماهگی با گازهای مرطوب استریل شده یا مسواک های نرم کودکان بدون استفاده از خمیر دندان شروع کنند. والدین باید از سن یک تا سه سالگی دندان های کودک خود را با مسواک بدون خمیر دندان تمیز کنند و برای کودکان 3 تا 6 ساله از مسواک با خمیر دندان مناسب استفاده کنند. در نهایت بهداشت دهان و دندان کودک با مسواک های نوزادی که سر کوچک دارند، حائز اهمیت است. با وجود استفاده از قطره آهن، نوزاد می تواند دندان های سفید و با بدنی سالم داشته باشد.

کودکانی که دندان های پوسیده دارند باید هر 3 تا 4 ماه یکبار از نظر وضعیت سلامت دندان و میزان پوسیدگی شان بررسی شوند. کودکانی که پوسیدگی دندان ندارند نیز باید هر شش ماه یک بار توسط دندانپزشک معاینه شوند تا در صورت تشخیص پوسیدگی به سرعت درمان شوند.

پس قطره اهن می­تواند باعث سیاهی دندان شود اما این سیاهی به معنای پوسیدگی دندان نیست و نباید نوزاد را بخاطر این مساله از اهن محروم کرد، البته قطره های اهنی که جدیدا وارد بازار شده تا حد زیادی این مشکل را رفع کرده­اند.

نکات مهم برای محافظت از دندان نوزادان بعد از مصرف قطره آهن

سخن پایانی

آیا قطره آهن دندان را سیاه می کند؟  بله. به طور کلی داروهایی که آهن، تتراسایکلین، یا فلوراید به مقدار زیاد را شامل می‌شوند، ممکن است به دندان آسیب برسانند. با این حال، در بسیاری از موارد، سیاه شدن دندان‌ها قابل درمان است. درمان‌ها ممکن است شامل پاکسازی حرفه‌ای دندان‌ها، سفید کردن دندان و یا ترمیم‌های دندانی باشد. بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین راهکار برای درمان و حفظ سلامت دندانهای­تان را بیابید.

 

۱۴۰۲/۱۰/۲۳