سن مناسب ایمپلنت کردن

ایمپلنت دندان یک روش بسیار مناسب برای جایگزین کردن دندان‌هایی است که به هر دلیلی از بین رفته‌اند. در این فرآیند نوعی پایه وارد لثه یک فرد می‌شود که به عنوان دندان جدید کاربرد دارد. برای آن دسته از افرادی که دندان‌های آن‌ها از هم فاصله دارد، برای افرادی که دندان آن‌ها به دلیل پوسیدگی از بین رفته است و برای افرادی که کهولت سن باعث از بین رفتن دندان‌های آن‌ها شده است، این روش توصیه می‌شود. در این میان، انتخاب سن مناسب برای ایمپلنت کردن دندان اهمیت دارد. همانند هر نوع جراحی دیگری، محدودیت‌هایی برای ایمپلنت کردن دندان در نظر گرفته شده‌اند که این محدودیت‌ها سن را نیز شامل می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید که مناسب‌ترین سن برای کاشت دندان در دهان چه سنی است، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آیا ایمپلنت محدودیت سنی دارد؟

شاید برخی از پزشکان هیچ محدودیتی را برای ایمپلنت دندان در نظر نگیرند. زمانی که فرد در سنین پایین به سر می‌برد، ممکن است هنوز دندان‌های شیری در دهان او وجود داشت باشند. بنابراین پس از افتادن این دندان‌ها، دندان جدیدی در این فرد رشد می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان گفت که ایمپلنت دندان برای همه افراد مناسب است. افرادی که هنوز در سنین بلوغ به سر می‌برند، قادر به انجام این روش درمانی نخواهند بود. به طور کلی حتی اگر فرد در سلامت کامل جسمانی به سر می‌برد، هیچ اعتیادی نداشته باشد و دهان و دندان او نیز سالم باشند، باز هم در سنین کم نمی‌تواند کاشت دندان انجام دهند. یعنی پزشکان مسئولیتی را برای کاشت دندان در دهان این فرد قبول نخواهند کرد.

 

سن مناسب برای کاشت دندان و ایمپلنت کردن

 

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت

اما سوالی که در این زمینه برای خیلی از متقاضیان کاشت دندان به وجود می‌آید این است که بهترین سن برای کاشت دندان چه زمانی است؟ برخی از افراد بر این باورند که پس از کامل شدن دندان‌ها در دهان و سپری شدن دوران بلوغ، می‌توان دندان جدیدی را در دهان کاشت. با توجه به تحقیقات علم دندانپزشکی در این حیطه، مناسب‌ترین سن برای کاشت یک دندان جدید در دهان، سن ۱۸ سالگی است. البته باید توجه داشته که برخی از پزشکان قبل از ایمپلنت کردن دندان‌های متقاضی، ابتدا استخوان فک او را رصد می‌کنند. ممکن است استخوان فک این اقراد در دهه سوم زندگی یعنی از سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی رشد داشته باشد. به همین دلیل حتی اگر در سن ۱۸ سالگی دندانی در دندان این افراد قرار بگیرد، این دندان کوتاه‌تر از سایر دندان‌ها است. در دهه سوم پس از این که استخوان فک رشد کرد، قد این دندان به قد سایر دندان‌های موجود در دهان خواهد رسید. با این وجود، پزشکان مجرب بر این باورند که افراد بین سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی که بهترین سن برای ایمپلنت است، بهترین نتایج را به دست خواهند آورد.

مزایای کاشت ایمپلنت در دهان

اگر یک یا چند دندان خود را به طور کامل از دست داده باشید، حتما می‌دانید که عوارض عدم ‌وجود دندان در دهان چقدر زیاد است. به همین دلیل افراد ایمپلنت دندان را با توجه به مزایای زیادی که دارد،‌ انتخاب می‌کنند.‌ اگر دندان‌های جدید را به شیوه پزشکی در دهان خود بکارید، قطعا از مزایای زیر بهره مند خواهید شد:

·     می‌توانید توانایی جویدن غذاها را به دست بیاورید و ظاهر زشت لثه که ناشی از عدم ‌وجود دندان در دهان است را از بین ببرید.

·        می‌توانید به راحتی بخندید، سرفه کنید یا عطسه کنید.

·     نیازی به مسواک زدن یا مراقبت بهداشتی از دندان ایمپلنت شده نخواهید داشت.

·        دندان شما کاملا طبیعی است و دوام زیادی دارد.

منع کاشت ایمپلنت در افراد نوجوان و کودک

قبل از این که ایمپلنت دندان انجام شود، باید فک یک فرد حالت توسعه یافتگی را به خود دیده باشد. معمولا از اواخر دوران نوجوانی تا اواخر دوران بزرگسالی فک رشد می‌کند و توسعه می‌یابد. به همین دلیل است که در سنین زیر ۱۸ سال به دلیل عدم رشد کامل فک، کاشت دندان را انجام نمی‌دهند.‌

شاید موقعیتی پیش بیاید که در آن افراد مجبور به کاشت دندان جدید باشند. ضربه دیدن لثه، عدم مراقبت از دندان‌ها و ریزش دندان شرایط خاص محسوب می‌شوند. متقاضیانی که در این شرایط قرار دارند، با مشورت یک پزشک ماهر می‌توانند دندان جدیدی را در دهان خود بکارند‌.

ایمپلنت دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟

فارغ از این که بهترین سن برای کاشت دندان جدید در بدن کدام سن است، برخی از شرایط جسمانی وجود دارند که اجازه نمی‌دهند کاشت دندان صورت بگیرد. به طور کلی افرادی که از انجام ایمپلنت دندان منع می‌شوند، افراد زیر هستند:

1.     بانوانی که در دوران بارداری یا شیر دهی به سر می‌برند.

2.     افرادی که به مواد مخدر یا الکل و مشروبات مضر اعتیاد دارند

3.     افرادی که در ناحیه سر و گردن پرتو درمانی شده‌اند

4.     افرادی که از بیماری‌های مزمن مثل دیابت رنج می‌برند

5.     افرادی که مشکلات دندان موجب تب کردن آن‌ها می‌شود.

6.   افرادی که از داروهای خاص مثل کورتن و استروئید استفاده می‌کنند. اگر شما نیز شرایط خاص دارید، باید ابتدا یک دندانپزشک ماهر را انتخاب کنید. سپس از راهنمایی‌های او برای کاشت دندان استفاده کنید.

 

بهترین زمان برای ایمپلنت کردن و کاشت دندان

 

آیا من برای انجام ایمپلنت دندان مناسب هستم؟

اگر شما هم مانند خیلی از متقاضیان دیگر دندان خود را از دست داده‌اید، به احتمال زیاد کاندیدای خویی برای ایمپلنت کردن دندان باشید. اغلب جراحان برای کاشت دندان جدید در دهان بیمار شروط مختلفی را در نظر می‌گیرند. اولین شرط مهم در این زمینه این است که بدن شما از سلامت عمومی برخوردار شده باشد. یعنی بیماری‌‌های مختلف و مزمن در بدن شما وجود نداشته باشند. علاوه بر این، سلامت لثه و بافت‌های دندان نیز بسیار مهم است. اگر یک دندان پوسید شده باشد و اگر به استخوان فک آسیب رسیده باشد، ممکن است ایمپلنت دندان کاری را پیش نبرد. پس باید ابتدا این آسیب دیدگی‌ها برطرف شوند. نگاه حائز اهمیت دیگر این است که شما پزشکی ماهر را برای انجام ایمپلنت انتخاب کنید. پزشکان ماهر و باتجربه به دلیل این که فرایند کار را به خوبی می‌دانند، شما را برای انتخاب بهترین سن برای ایمپلنت کردن دندان راهنمایی می‌کنند. این افراد در صورت لزوم دندان شما را با تکنیک‌های نوین پزشکی کاشت می‌زنند. پس به راحتی می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.

ایمپلنت کردن دندان برای افراد مسن

شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی افراد مسن و افرادی که سن آن‌ها ۸۰ سال را رد کرده است، می‌توانند دندان‌های خود را ایمپلنت کنند. طبق پژوهش‌هایی که به عمل آمده‌اند، حدود ۹۵ درصد از اقراد میانسال تا ۱۵ سال یک نوع ایمپلنت را در دهان خود نگاه داشته‌اند. به همین دلیل این روش می‌تواند روشی مطمئن و قابل اعتماد برای جایگزین کردن دندان‌های از بین رفته در دهان باشد. در واقع دندانپزشکی نوین در تلاش است از باکیفیت‌‌ترین و بهترین مواد استفاده کند تا نیاز افراد به دندان‌های جدید را از بین ببرد. اگرچه راهکارهای دیگری مثل دندان مصنوعی برای افراد میانسال و مسن ارائه شده‌اند اما هیچ ‌کدام از ان‌ها همانند ایمپلنت دندان ماندگاری ندارند.

 

آیا می‌شود همه دندان‌ها را ایمپلنت کرد؟

تقریبا بیشتر افرادی که سن ۳۵ تا ۴۵ سالگی را رد کرده‌اند، یک یا چند دندان خراب در د ان خود دارند. برخی از دندان‌های آن‌ها نیز کاملا از بین رفته است. با افزایش سن، دندان‌های خراب بر روی دندان‌های سالم اثر گذاشته و آن‌ها را نیز از بین می‌برند. تا جایی که دیگر دندانی در دهان باقی نمی‌ماند. حال سوالی که برخی از افراد می‌پرسند این است که آیا می‌شود همه دندان‌ها را ایمپلنت کرد یا خیر؟! کسانی که کلیه دندان‌های خود را از دست داده‌اند، دو را در پیش روی خود دارند. اول این که دندان مصنوعی بکارند و دوم این که دندان خود را ایمپلنت کنند. با توجه به مزایای ایمپلنت، این روش کاشت دندان متقاضیان بیشتری دارد و بیشتر انتخاب می‌شود. شما می‌توانید تمامی دندان‌های از دست رفته خود را کاشت بزنید. کاشت دندات کامل در دهان به سه شکل مختلف انجام می‌شود اما نتایج کار یکسان است.

 

زمان مناسب برای ایمپلنت دندان

 

هزینه کاشت دندان

یکی از مهم‌ترین فاکتورها به هنگام ایمپلنت کردن دندان‌های از دست رفتن، میزان قیمت آن است. قیمت ایمپلنت کردن دندان با توجه به عوامل متعددی تعیین می‌شود. تعداد دندان‌هایی که قرار است کاشته شوند، نوع ایمپلنت، دستمزد پزشک و هزینه‌های کلینیک این هزینه‌ها را تشکیل می‌دهند. ممکن است برای خرید دارو یا سی تی اسکن قبل از کاشت دندان نیاز به هزینه‌های باشد. اگر شما یک مرکز معتبر را برای کاشت دندان انتخاب کنید، مسلما این هزینه‌ها را کاهش خواهید داد. علاوه بر توجه به قیمت، باید به میزان مهارتی که یک پزشک دارد توجه کنید؛ البته اگر می‌خواهید روند کاشت دندان در دهان شما با موفقیت طی شود.

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد کاشت و ایمپلنت در دهان با شما صحبت کردیم. عوامل متعددی وجود دارند که منجر به از دست رفتن دندان می‌شوند. زمانی هم که دندانی در دهان وجود نداشته باشد، فرآیند غذا خوردن سخت خواهد شد. به همین دلیل ایمپلنت را راهی مطمئن برای از بین بردن این معضلات می‌دانند. برای کاشت دندان لازم است که  به بهترین سن برای ایمپلنت توجه داشته باشید. معمولا سن ۱۸ تا ۳۰ سالگی را بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان می‌دانند. برای این که در سنی مناسب اقدام به کاشت دندان از دست رفته کنید، بهتر است با پزشکی که انتخاب نموده‌اید مشورت داشته باشید.

 

۱۴۰۲/۰۴/۲۸