جوش نخوردن ایمپلنت دندان، عارضه چندان شایعی نیست اما گاهی اتفاق می‌افتد. دندان‌ها نیز مانند سایر قسمت‌های بدن در معرض آسیب‌های مختلفی هستند. افزایش سن، بیماری‌ها، سبک زندگی و... زمینه ساز این آسیب‌ها و مشکلات ناشی از آ‌ن‌ها هستند. مهمترین دغدغه‌ای که هنگام ترمیم این آسیب‌ها وجود دارد آن است که عملکرد و ظاهر طبیعی به دندان برگردد. زمانی که دندان به طور کامل از دست رفته باشد، شاید محقق کردن این امر ناممکن بنظر آید.

اما باید گفت که با پیشرفت علم دندانپزشکی و ظهور تکنیک‌ها و تجهیزات پیشرفته، امکان کاشت دندان‌هایی وجود دارد که بسیار شبیه به دندان طبیعی انسان هستند. این پروتزها که از آن به عنوان ایمپلنت یاد می‌شود، همانند دندان طبیعی داخل استخوان فک و بافت لثه کار گذاشته می‌شوند. برخی از مهمترین مزایای آن‌ها عبارت است از: سازگاری، راحتی، دوام، ظاهر طبیعی و کارکرد مطلوب. هرچند ایمپلنت‌ روشی امن و مطمئن در جبران دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود، اما در برخی موارد نیز کاشت آن‌ها با مشکلاتی همراه می‌شود. یکی از این مشکلات جوش نخوردن ایمپلنت دندان است که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.همچنین اگر به دنبال بهترین متخصص ایمپلنت در اطراف خود هستید حتما به مجموعه دندان 24 مراجعه کنید.

symptoms of dental implant failure

جوش نخوردن ایمپلنت

ایمپلنت دندان به طور کلی از سه بخش تشکیل می‌شود: بخش اول فیکسچر است. فیکسچر پیچی از جنس تیتانیوم است که توسط جراح داخل استخوان فک کار گذاشته می‌شود. بخش دوم، تاج دندان است. بخش سوم اباتمنت است که در واقع امکان اتصال تاج دندان به فیکسچر را مهیا می‌کند. مشکل جوش نخوردن ایمپلنت دندان، به بخش فیکسچر ارتباط دارد. فیکسچر در واقع نقش ریشه دندان را بازی می‌کند. در حالت عادی پس از اینکه فیکسچر تعبیه می‌شود، استخوان فک به مرور دور آن تنیده می ‌شوند.  به این ترتیب فیکسچر با استخوان فک یکپارچه شده و در جای خود مستحکم می‌شود. حال اگر به هر دلیلی این یکپارچگی رخ ندهد، فیکسچر به استخوان فک جوش نمی‌خورد و عملا کارایی مورد نظر را نخواهد داشت. درست مانند زمانی که دندان طبیعی لق می‌شود و ثبات و استحکام خود را از دست می‌دهد.

علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان چیست؟

اگر پروسه جوش خوردن ایمپلنت دندان به درستی پیش برود، اصولا پس از دو هفته التهاب و سایر عوارض ناشی از کاشت فیکسچر از بین می‌رود. اما در صورتی که این اتفاق نیفتد، علائم شدت یافته و عوارض جدیدی نیز پدیدار می‌شوند. زمانی که ایمپلنت با استخوان فک یکپارچه نشود، بدن آن را به عنوان عاملی مهاجم شناسایی می‌کند که قصد آسیب زدن به بافت زنده را دارد. در نتیجه بدن واکنش‌ دفاعی نشان می‌دهد و رفتار طبیعی نخواهد داشت. از طرف دیگر این ناسازگاری بستری را برای رشد و نمو باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا فراهم می‌کند. شرایط مذکور باعث بروز عوارض مختلفی می‌شود. در ادامه شایع‌ترین علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان ذکر می‌شود.

التهاب شدیدی در اطراف ناحیه ایمپلنت ایجاد می‌شود که ممکن است با تغییر رنگ لثه نیز همراه باشد.

درد شدیدی در ناحیه لثه و فک احساس می‌شود. این درد ممکن است به صورت منقطع و ضربان‌دار باشد.

بوی بدی در دهان ایجاد می‌شود که ناشی از عفونت است.

بافت لثه عقب‌نشینی می‌کند و یا تغییرات مشهودی در بافت لثه رخ می‌دهد.

بافت اطراف لثه به لمس کردن حساس می‌شود.

 

چه مدت طول می‌کشد تا ایمپلنت دندان جوش بخورد؟

با توجه به اینکه عوامل مختلفی در سرعت جوش خوردن ایمپلنت دندان دخیل هستند، نمی‌توان زمان دقیق و ثابتی را برای تمام افراد اعلام کرد. هر فرد از نظر آناتومی فک و لثه شرایط خاص خود را دارد که به طور مستقیم بر سرعت جوش خوردن ایمپلنت دندان تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر ممکن است برخی از بیماری‌ها و داروها، مدت زمان مورد نیاز برای جوش خوردن ایمپلنت را تحت تاثیر قرار دهند. اما در صورتی که تمام شرایط نرمال باشد، حدود سه ماه طول می‌کشد تا ایمپلنت‌های کار گذاشته شده در فک بالا جوش بخورند. برای ایمپلنت‌های فک پایین، این زمان حدود 5 ماه خواهد بود.

دلایل جوش نخوردن ایمپلنت

عواملی که مسبب جوش نخوردن ایمپلنت دندان هستند را می‌توان در سه گروه زیر بررسی کرد.

شرایط فرد

شرایط جسمی فرد داوطلب رابطه مستقیمی با موفقیت کاشت ایمپلنت دندان دارد. بیماری‌های لثه و پایین بودن تراکم استخوان فک، می‌توانند جوش خوردن ایمپلنت را دچار اختلال کنند.  بیماری‌هایی نظیر دیابت، اختلالات سیستم ایمنی و بیماری‌های خونی نیز ممکن است شانس موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش دهند. البته منظور این نیست که افراد مبتلا به این بیماری‌ها نمی‌توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند. این افراد در صورتی که تحت نظر پزشک متخصص باشند، می‌توانند عوارض بیماری خود را کنترل کنند و سپس ایمپلنت دندان را به صورتی ایمن انجام دهند.

 

مراقبت نادرست

پس از ایمپلنت دندان، پزشک توصیه‌های مراقبتی خاصی را به فرد ارائه می‌کند. رعایت دقیق این دستورالعمل‌ها در جوش خوردن ایمپلنت نقش مهمی دارد. به عنوان مثال اگر بهداشت به خوبی رعایت نشود ممکن است عفونت رخ دهد و باعث جوش نخوردن ایمپلنت شود. مصرف به موقع داروهای تجویزی و به خصوص آنتی بیوتیک‌ها، برای پیشگیری از عفونت این ناحیه ضروری است. علاوه بر این، باید به طور کامل ناحیه ایمپلنت و همچنین حفره دهانی را تمیز نگه داشت. نکته دیگری که باید در دوران نقاهت ایمپلنت دندان مورد توجه قرار گیرد، تغذیه است. مصرف برخی از غذاها روند بهبودی را مختل می‌کنند مانند: فست فودها، غذاهای چرب و شور، نوشیدنی‌های حاوی الکل و موادی که حاوی قند بالایی هستند. استعمال سیگار نیز می‌تواند باعث اختلال در خون‌رسانی شده و جوش خوردن ایمپلنت را با مشکل مواجه کند.

اشتباهات پزشکی

کاشت ایمپلنت دندان باید توسط جراح حاذق صورت گیرد. در صورتی که جراح از تجربه و مهارت کافی برخوردار نباشد ممکن است کاشت فیکسچر به درستی انجام نشود یا آسیبی به ساختار فک وارد شود. در نتیجه جوش خوردن ایمپلنت با مشکل مواجه می‌شود.

اگر ایمپلنت دندان جوش نخورد چه اقدامی باید انجام داد؟

متاسفانه جوش نخوردن ایمپلنت به معنای ناموفق بودن کاشت این پروتز است. ابتدا نیاز است که عوامل موثر در  بروز این مشکل شناسایی و برطرف شوند. سپس در صورتی که فرد شرایط کاشت مجدد ایمپلنت را داشته باشد، جراح این فرایند را از ابتدا آغاز خواهد کرد.

اگر قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارید، توصیه ما این است که پیش از  اقدام برای این کار به سایت دندان 24 مراجعه نمایید. این سایت با معرفی بهترین دندانپزشکان سراسر کشور، به شما در انتخاب پزشک حاذق کمک می‌کند.

۱۴۰۳/۰۴/۱۳