شاید اولین دلیلی که برای استفاده از دندان مصنوعی وجود دارد مربوط به پروسه جویدن غذا باشد. تفاوتی نمی‌کند که تمام دندان‌های فرد از دست رفته باشند یا فقط تعدادی از آن‌ها. در هر صورت این امر باعث ایجاد اختلال در جویدن غذا می‌شود و زمینه ساز بسیاری از مشکلات گوارشی خواهد بود. با استفاده از دندان مصنوعی می‌توان از بروز این مشکلات پیشگیری کرد. علاوه بر آن، خالی ماندن حفره‌های دندانی ممکن است باعث ایجاد عفونت شود و سلامت سایر دندان‌ها و همچنین سلامت بافت لثه را به خطر اندازد. همچنین ممکن است باعث تحلیل رفتن لثه و استخوان فک شود. شاید شما هم افرادی را مشاهده کرده باشید که در اثر از دست دادن دندان‌هایشان دچار مشکلات مشهودی در تکلم خود شده‌اند. به لطف استفاده از دندان‌های مصنوعی، می‌توان این مشکلات را کاملا رفع کرد و کیفیت زندگی خود را به طور چشمگیری افزایش داد.

در کنار تمام مزایایی که ذکر شد، باید به این واقعیت نیز اشاره کرد که استفاده از دندان مصنوعی راهیست برای افزایش زیبایی ظاهری. بسیاری از افراد برای زیباتر کردن جلوه صورت و لبخندشان، دندان‌های مصنوعی را انتخاب می‌کنند.این مقاله توسط کارشناسان مجموعه دندان 24 گردآوری شده است . این مجموعه در پیدا کردن بهترین کلینیک های دندانپزشکی اطراف شما می تواند کمک شایانی کرده باشد . در ادامه چند نمونه از بهترین کلینیک های تهران را ذکر کرده ایم:

بهترین کلینیک دندانپزشکی در شمال تهران

بهترین کلینیک دندانپزشکی در ونک

بهترین کلینیک دندانپزشکی در تجریش

انواع دندان مصنوعی

دندان مصنوعی با تنوع گسترده‌ای ارایه می‌شود و هر یک از آن‌ها برای شرایط خاصی مناسب است. آن‌ها در موارد مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند از جمله: متریال به کار رفته، راحتی، دوام، کارایی، هزینه، استحکام و سازگاری. با این حال اصولا آن‌ها را بر اساس میزان پوششی که دارند، به سه دسته تقسیم می‌کنند: کامل، تکی و تکه‌ای. در ادامه به بررسی کامل انواع دندان مصنوعی می‌پردازیم.

دندان مصنوعی کامل، برای افرادی مناسب است که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند.

دندان مصنوعی کامل

منظور از دندان مصنوعی کامل، پروتزی است که تمام دندان‌های فک بالا و پایین را به طور کامل در خود دارد. متقاضیان استفاده از این نوع پروتز، افرادی هستند که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند. علت این مشکل ممکن است بالا رفتن سن، بیماری یا تصادف باشد. دندان مصنوعی کامل در انواع زیر موجود است.

دندان کامل متحرک

این نوع از دندان‌های مصنوعی را شاید بتوان قدیمی‌ترین راه حل برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته دانست. اما همچنان محبوب و کاربردی هستند. این پروتز دندان به نحوی قالب‌گیری می‌شود که به خوبی با لثه و فک فرد هماهنگ شود و روی لثه نلغزند. با این حال، از آنجا که این دندان‌ها به استخوان فک وصل نمی‌شوند، به راحتی می‌توان آن‌ها را از دهان خارج کرد و دوباره جایگذاری کرد. تمیز کردن این دندان‌ها راحت است و قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند.

دندان کامل ثابت

در دهه‌های اخیر، متخصصان راهی برای تثبیت دندان مصنوعی کامل ابداع کردند. برای اینکار ابتدا تعدادی پایه پیچ مانند در قسمت‌های مختلفی از استخوان فک بالا و پایین جایگذاری می‌شود. سپس پروتز دندان هر فک را روی این پیچ‌ها سوار می‌کنند. این پروتز که از آن به عنوان ایمپلنت کامل نیز یاد می‌شود، از تحلیل استخوان فک پیشگیری می‌کند. هزینه این ایمپلنت نسبتا بالاست اما عملکرد، دوام و راحتی مطلوبی دارد.

دندان مصنوعی تکی

اگر تنها یک دندان از بین رفته باشد، می‌توان این نوع از دندان‌های‌ مصنوعی را استفاده کرد. دندان مصنوعی تکی در مدل‌های زیر عرضه می‌شود.

ایمپلنت

ایمپلنت بهترین روش برای جبران دندان از دست رفته است. این کار با کار گذاشتن پایه‌ای مخصوص در استخوان فک انجام می‌شود. این پایه پس از مدتی همانند ریشه دندان طبیعی، در استخوان فک مستحکم می‌‌شود. سپس تاج دندان روی این پایه پیچ می‌شود. این دندان مصنوعی، عملکرد و ظاهری بسیار طبیعی دارد اما نیازمند انجام جراحی است و قیمت نسبتا بالایی دارد.

روکش

این دندان مصنوعی زمانی کاربرد دارد که دندان به طور کامل از بین نرفته باشد، اما بخش قابل توجهی از آن شکسته باشد، پر شده باشد یا در معرض شکستگی باشد. روکش‌ها از جنس فلزی یا سرامیک هستند و توسط چسب‌های مخصوصی به دندان آسیب دیده چسبانده می‌شوند. روکش کردن دندان راحت است و هزینه مقرون به صرفه‌ای دارد، اما نمی‌تواند جای خالی دندان از دست رفته را پر کند.

بریج

بریج به نوع خاصی از دندان مصنوعی تکی اشاره دارد که فاصله ایجاد شده میان دو دندان را پر می‌کند. در این روش به جای کاشتن پایه دندان در لثه، از دو دندان مذکور برای تثبیت پروتز استفاده می‌شود. بریج‌ها ثابت هستند و ممکن است با تکنیک‌های متفاوتی تعبیه شوند.

دندان مصنوعی تکه‌ای

گاهی تعداد دندان‌های از دست رفته، بیشتر از یک عدد است و امکان انجام ایمپلنت تکی برای تمام آن‌ها وجود ندارد. در این موارد می‌توان از دندان‌ مصنوعی تکه‌ای یا پارسیل استفاده کرد. البته باید توجه داشت که پارسیل‌ها برای کسانی که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند، نمی‌توانند مفید باشند. پایه این پروتز دندان از جنس‌های مختلفی تولید می‌شود مثل: فلز، آکریلیک و ترموپلاستیک.  محبوب‌ترین نوع آن‌ها ترموپلاستیک است که به دندان مصنوعی ژله‌ای نیز مشهور است. پارسیل‌ها متحرک هستند و همانند بریج به دندان‌های مجاور  متصل می‌شوند.

چه فاکتورهایی در انتخاب نوع دندان مصنوعی موثر هستند؟

مثل هر درمان دیگری، این نیازها و اولویت‌های بیمار است که نوع دندان مصنوعی را تعیین می‌کند. گاهی شرایط لثه و استخوان فک فرد، انتخاب او را محدود به یک نوع خاص از پروتز دندان می‌کند. سایر عوامل موثر در این انتخاب در ادامه ذکر می‌شوند.

تعداد دندان‌هایی که فرد از دست داده است.

هزینه مالی

راحتی بیمار به خصوص هنگام غذا خوردن و صحبت کردن

جلوه ظاهری دندان مصنوعی

دوام و ماندگاری

سهولت در نظافت

غیر تهاجمی بودن روش تعبیه دندان

پایین بودن ریسک عفونت و پوسیدگی لثه و سایر دندان‌ها

دندان ‌مصنوعی در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارد.

توصیه‌هایی در مورد پروتزهای دندانی

دندان مصنوعی نیز مانند دندان طبیعی به نظافت نیاز دارد. بنابراین در فواصل معین آن‌ها را تمیز و ضدعفونی نمایید. به بهداشت دهان خود نیز توجه کنید. لثه‌ها، زبان و سقف دهان را با مسواک نرم تمیز نمایید.

اگر پروتز متحرک دارید، هنگام خواب آن‌ را از دهان خارج کرده و حتما در آب قرار دهید تا پایه آن خشک نشود.

برای پیشگیری از شکستن و سایش پروتز دندان، از خوردن مواد غذایی سفت خودداری کنید.

از دندان مصنوعی خود به عنوان ابزاری برای ایجاد فشار روی اجسام استفاده نکنید.

از مصرف آدامس و سایر مواد غذایی چسبناک خودداری کنید.

برای جویدن مواد غذایی، از دندان‌های هر دو سمت کمک بگیرید.

 

۱۴۰۳/۰۴/۰۶