دلایل بوی بد دهان یک مشکل مربوط به بهداشت دهان و دندان است که علامت اصلی آن بوی بد دهان و بسیار آزاردهنده است. در بیشتر موارد، ابتدا باید به دنبال دلیل بوی بد دهان باشید تا بتوانید اولین قدم برای درمان این بیماری قابل‌پیشگیری را بردارید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با علل بوی دهان بیشتر آشنا شوید و بتوانید آن را درمان کنید.چنانچه به دنبال بهترین کلینیک دندانپزشکی در ونک هستید به دندان 24 مراجعه کنید.

چه چیزی باعث بوی بد دهان می‌شود؟

دلایل زیادی برای بوی بد دهان وجود دارد، برای ایجاد بوی نامطبوع در دهان منابع باکتریایی بسیاری وجود دارد که بیشتر آن ها ناشی از موارد زیر می باشند:

غذاهای خاص

چیزهایی که می‌خورید به‌سلامت دهان و دندان ازجمله تنفس شما مربوط است. موادی مانند سیر و پیاز و یا هر ماده غذایی جذب جریان خون می‌شوند و تا زمانی که آن غذا از بدن خارج نشود، این پتانسیل را دارد که بر تنفس شما تأثیر بگذارد و یکی از دلایل بوی بد دهان باشد.

 

دلایل بوی بد دهان

 

مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان ضعیف

بدون مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح و منظم و معاینات روتین دندان، غذا در دهان باقی می‌ماند و محل رشد باکتری‌ها فراهم می‌شود. غذایی که روی دندان‌ها، لثه‌ها و زبان جمع می‌شود ممکن است بماند و باعث ایجاد بو و طعم نامطبوع در دهان شود.

تمیز کردن نامناسب دندان مصنوعی

اگر دندان مصنوعی دارید و به‌درستی تمیز نمی‌شود ممکن است باکتری‌ها، قارچ‌ها و ذرات باقی‌مانده غذا را جمع‌آوری کند و درنهایت باعث بوی دهان شود.

باکتری‌های ایجادکننده بو روی زبان 

باکتری هایی که در پشت زبان وجود دارند در تعامل با اسیدهای آمینه قرار می گیرند و در نهایت سبب تولید ترکیبات گوگردی بدبو می شوند.

بیماری پریودنتال

یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان بیماری لثه و طعم نامطبوع در دهان است. این وضعیت نیاز به مراقبت فوری توسط دندان‌پزشک و متخصص دارد.

خشکی دهان (Xerostomia

این وضعیت اغلب بخش کلیدی بوی دهان است. هنگامی‌که تولید بزاق کاهش می‌یابد، دهان نمی‌تواند خود را تمیز کند و مواد زائد و ذرات باقی‌مانده از غذا را حذف کند. خشکی دهان ممکن است در اثر برخی داروها، اختلال غدد بزاقی، یا تنفس همیشه از دهان به‌جای بینی ایجاد شود.

محصولات تنباکو

محصولات تنباکو مانند سیگار، سیگار برگ، تنباکوی بدون دود و انفیه دندان‌ها را لکه‌دار می‌کنند و بدن را در معرض خطر بیماری‌های زیادی قرار می‌دهند. آن‌ها همچنین از دلایل بوی بد دهان به شمار می‌روند. مصرف‌کنندگان دخانیات همچنین در معرض خطر بیشتری هستند که در ادامه خواهیم گفت:

·        بیماری پریودنتال

·        از دست دادن توانایی چشایی

·        لثه‌های تحریک‌شده

·        سرطان لثه و دهان

 

راه کارهای از بین بردن بوی دهان

 

بوی بد دهان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

دندان‌پزشکان اغلب بوی بد دهان و علل آن را به‌خوبی تشخیص می‌دهند. تشخیص بر اساس شرح‌حال و بوی دهان فرد در طول معاینات دندان است. کل دهان بررسی می‌شود تا دلایل بوی بد دهان مانند عفونت پیدا شود، اگر دندان‌پزشک نتواند علت را پیدا کند شما را به یک متخصص دیگر ارجاع می‌دهد. علاوه بر این در موارد زیر می‌توان از بوی بد دهان پیشگیری کرد یا آن را کاهش داد:

·        سعی کنید در طول روز حداقل دوبار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

·     زبان، گوشه‌ها و سقف دهان خود را مسواک بزنید. اغلب باکتری هایی که علت بوی بد دهان هستند روی زبان زندگی می کنند، پس در نتیجه بهتر است بدانید که مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان در تنفس شما نقش موثری دارند.

·     اگر دندان مصنوعی دارید، آن‌ها را شب بیرون بیاورید و قبل از قرار دادن دوباره در دهان کاملاً تمیز کنید. قبل از استفاده از اسپری‌ها یا قرص‌های خوشبو کننده دهان می‌توانید استفاده کنید، اما قبل از آن با دندان‌پزشک خود صحبت کنید، برخی فقط برای مدت کوتاهی بوی دهان را پنهان می‌کنند.

·     اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. بوی دهانتان رفع خواهد شد و در کل بدن سالم‌تری خواهید داشت.

·     با خوردن غذاهای سالم که باعث جویدن می‌شوند، بزاق خود را روان نگه‌دارید. هویج و سیب به بزاق زیادی نیاز دارند، همچنین می‌توانید آدامس‌های بدون قند بجوید یا آب‌نبات‌های بدون قند بمکید. 

·      به‌طور منظم به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. معاینات منظم می‌تواند مشکلاتی مانند بیماری لثه، عفونت و خشکی دهان را مشخص کند. اگر بوی بد دهان دارید و دندان‌پزشک نتواند روش‌های از بین بردن بوی دهان را پیدا کند، ممکن است برای پیگیری بیشتر آزمایش‌هایی انجام داده و شما را به متخصصین دیگر ارجاع دهد.

 

بوی بد همیشگی دهان به چه معناست؟

اگر به بوی دهان مزمن مبتلا هستید، ممکن است به این معنی باشد که بیماری لثه داشته باشید. اما همیشه این‌طور نیست، دلایل بوی بدن دهان می‌توانند موقت باشند و بعد از درمان از بین بروند. اما اگر بوی بد دهان شما پس از مدتی از بین نمی‌رود، با دندان‌پزشک خود مشورت کنید. اگر بوی بد دهان به دلیل بهداشت نامناسب دهان باشد، تمیز کردن دندان یا روش پریودنتال (لثه) باید کمک‌کننده باشد. علاوه بر این اگر دندان و لثه‌های سالمی دارید، بوی دهان ممکن است به دلیل برخی مشکلات دیگر در بدن شما رخ دهد.

 

روش های کاربردی برای رفع بوی بد دهان

استفاده از دهان شویه برای رفع باکتری هایی که سبب ایجاد بوی بد در دهان می شوند، گزینه مناسبی است. برای خشکی دهان، دندان‌پزشک شما ممکن است بزاق مصنوعی را توصیه کند. از دندان‌پزشک خود بپرسید که کدام محصول برای شما بهتر است و همان را مورداستفاده قرار دهید تا مشکل بوی بد دهانتان رفع شود.

دلیل بوی بد دهان در صبح چیست؟

یکی از دلایل بوی بد دهان هنگام صبح رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان است. اگر مرتباً مسواک بزنید و بازهم دهانتان بوی بدی دهد، ممکن است به دلیل خشکی دهان باشد. بزاق دهان باکتری‌هایی را که باعث بوی بد دهان می‌شوند را از بین می‌برد. به‌طوری‌که هنگام خواب بزاق دهان به حداقل می‌رسد و برخی داروها نیز سبب خشکی دهان می‌شوند که در صورت بی‌توجهی به این موضوع عارضه ایجادشده شدیدتر می‌شود.

 

دلیل بوی دهان در کودکان

اگر دهان کودک بوی بدی می‌دهد باید ابتدا دلیل آن و سپس روش‌های از بین بردن بوی دهان را بیابید. یکی از علت‌های بوی دهان در کودکان عدم رعایت بهداشت درست دهان و دندان است. بیماری‌های لثه و همچنین پوسیدگی دندان موجب بروز بوی بد در دهان کودک می‌شود. اگر کودک مرتب و هرروز مسواک بزند و بازهم دهانش بو دهد، حتماً باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در اغلب مواقع تنفس بد بو در کودکان خیلی جدی نیست و رعایت نکات بهداشتی می‌تواند بو را رفع کند.

کودکان زمانی که شروع به غذا خوردن می‌کنند، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند. درواقع تکه‌های غذا ممکن است لابه‌لای دندان‌ها گیرکرده و موجب تجمع باکتری‌های بد بو شوند. حتماً به نوع غذای کودک دقت کنید، سعی کنید مواد غذایی تند مثل پیاز و سیر را که سبب ایجاد بو در دهان می شوند را به کودک ندهید. خشکی دهان، عفونت‌های مربوط به گلو و دهان در کودکان زیر 2 سال خیلی کمتر شایع است.

 

بوی دهان و علت های آن

 

درمان گیاهی بوی دهان

اگر قصد دارید در خانه با گیاهان بوی بد دهان را از بین ببرید، چندین میوه یا گیاه می‌تواند برای شما مفید باشد. در ادامه روش‌های از بین بردن بوی دهان را ذکر می‌کنیم.

آب آناناس

برخی از افراد بر این عقیده هستند که مؤثرترین و سریع‌ترین روش برای از بین بدن بوی بد دهان، آب آناناس است. البته ناگفته نماند که هیچ مدرک علمی برای اثبات این حرف وجود ندارد، اما برخی از افراد تأثیرات آن را دیده‌اند. شما می‌توانید بعد از وعده غذایی‌تان آب آناناس بنوشید و یا یک‌تکه آناناس را دو دقیقه بجوید و بعدازآن دهانتان را بشویید.

جعفری

روش دیگر برای رفع بوی دهان جعفری است. این گیاه با رایحه‌ای تازه و کلروفیل بالا اثر خوشبوکنندگی زیادی دارد. جعفری می‌تواند با ترکیبات بدبو گوگردی مبارزه کند و دهان را خوشبو کند. برای استفاده از جعفری بعد از هر وعده غذایی باید برگ‌های تازه آن را بجوید.

دانه رازیانه

رازیانه گیاهی است حاوی اسانس‌های معطر و طعم بسیار شیرین. این گیاه بوی تازه‌ای به دهان می‌دهد. به‌طوری‌که در کشور هند رازیانه بعد از شام به‌عنوان خوشبوکننده دهان استفاده می‌شود. دانه‌های رازیانه هم به‌طور برشته و یا آغشته به شکر قابل‌مصرف هستند.

 

جمع‌بندی

اگر از بوی دهان رنج می‌برید، عادات بهداشتی خودتان را ابتدا مرور کنید. در سبک زندگی خودتان سعی کنید تغییراتی ایجاد کنید و بعد از هر وعده‌غذا از نخ دندان و مسواک استفاده کنید. اگر بعد از انجام این کارها بازهم دهان بوی بدی داشت باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

 

۱۴۰۲/۰۴/۲۵