دهان و دندان دروازه‌ای به بدن هستند و سلامت آنها نقشی کلیدی در سلامت کلی بدن ایفا می‌کند. در سال‌های اخیر، تحقیقات متعددی ارتباط بین سلامت دهان و دندان و سلامت کلیه را نشان داده‌اند. بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را افزایش دهند و بالعکس.بیماری‌های لثه و سلامت کلیهسلامت دهان و دندان از اهمیت بسیاری برخوردار است و تأثیر زیادی بر سلامت کلیه انسان دارد. ارتباط مستقیم بین سلامت دهان و سایر بخش‌های بدن، از جمله کلیه، به عنوان یکی از مهم‌ترین سیستم‌های بیولوژیکی انسان، مورد توجه پژوهش‌های زیادی قرار گرفته است. در این مقاله، به بررسی تأثیر سلامت دهان و دندان بر سلامت کلیه خواهیم پرداخت.همچنین اگر به دنبال بهترین متخصص لمینت دندان یا بهترین متخصص عصب کشی دندان هستید به دندان 24 مراجعه کنید.
 

تأثیر عفونت‌های دهانی بر سلامت کلیه:

عفونت‌های دهانی می‌توانند به عنوان منبعی برای ورود باکتری‌ها و سموم به سیستم خونی باشند که در نهایت می‌تواند به آسیب دیدن کلیه منجر شود. عفونت‌های دهانی مانند التهاب لثه می‌توانند منجر به فراگیر شدن باکتری‌ها در سیستم خونی شده و سپس به کلیه منتقل شده و آسیب‌هایی نظیر التهاب و خلق اسیدیته در کلیه ایجاد کنند.
 

ارتباط بین بیماری‌های دهانی و بیماری‌های کلیه:

بیماری‌های دهانی نظیر التهاب لثه و بیماری‌های گوارشی می‌توانند به مرور زمان باعث افزایش کراتینین سرم و فشار خون شود که این موارد هر دو علائم زودرس بیماری کلیه هستند. بیماری‌های دهانی نیز می‌توانند تأثیرات منفی بر روی سیستم ایمنی داشته باشند که در نتیجه آن عفونت‌ها و التهاب‌هایی که می‌توانند به کلیه منتقل شوند، افزایش می‌یابند.
 

تأثیر تجمع پلاک دندانی بر سلامت کلیه:

تجمع پلاک دندانی نه تنها به عفونت‌های دهانی منجر می‌شود بلکه می‌تواند باعث ایجاد التهاب در سیستم عروق خونی شده و در نتیجه به افزایش فشار خون و آسیب‌های کلیه منجر گردد.
 

تأثیر بهداشت دهان بر سلامت کلیه:

مراقبت‌های بهداشت دهانی منظم می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های دهانی و در نتیجه کاهش خطرات برای سلامت کلیه منجر شود. استفاده از مسواک و نخ دندانی منظم، استفاده از آب دهانی مخصوص، و مراقبت از تغذیه مناسب می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی بر روی سلامت کلیه داشته باشد.
 

بیماری‌های لثه و سلامت کلیه

بیماری‌های لثه، التهاب و عفونت لثه‌ها هستند که می‌توانند به ساختارهای حمایتی دندان آسیب برسانند. در صورت عدم درمان، بیماری‌های لثه می‌توانند منجر به از دست دادن دندان شوند.
 
مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به بیماری‌های لثه، به ویژه پریودنتیت مزمن، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های کلیوی هستند. این ارتباط به دلیل ورود باکتری‌های مضر از لثه‌های عفونی به جریان خون و ایجاد التهاب در سایر اندام‌ها، از جمله کلیه‌ها، است.
 
The effect of oral and dental health on kidney health

پوسیدگی دندان و سلامت کلیه

پوسیدگی دندان، تخریب مینای دندان است که می‌تواند منجر به ایجاد حفره و درد دندان شود. در صورت عدم درمان، پوسیدگی دندان می‌تواند به عفونت دندان و آبسه منجر شود.
 
مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به پوسیدگی دندان، به ویژه در سنین پایین، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های کلیوی در مراحل بعدی زندگی هستند. این ارتباط به دلیل ورود باکتری‌های مضر از دندان‌های پوسیده به جریان خون و ایجاد التهاب در سایر اندام‌ها، از جمله کلیه‌ها، است.
 

راهکارهای حفظ سلامت دهان و دندان و کلیه

برای حفظ سلامت دهان و دندان و کلیه، اقدامات زیر توصیه می‌شود:
 
مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز به مدت دو دقیقه: مسواک زدن باکتری‌ها و پلاک را از روی دندان‌ها پاک می‌کند و از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند.
استفاده از نخ دندان یک بار در روز: نخ دندان باکتری‌ها و پلاک را از بین دندان‌ها پاک می‌کند و از بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند.
مراجعه منظم به دندانپزشک: برای معاینه و جرمگیری دندان‌ها هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.
کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین: مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.
مصرف میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات فیبر زیادی دارند که به تمیز کردن دندان‌ها و حفظ سلامت لثه‌ها کمک می‌کند.
نوشیدن آب کافی: آب به شستشوی دهان و جلوگیری از خشکی دهان کمک می‌کند.
کنترل دیابت: افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های لثه هستند. کنترل قند خون می‌تواند به حفظ سلامت لثه‌ها کمک کند.
عدم استعمال دخانیات: استعمال دخانیات می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

 

۱۴۰۳/۰۱/۱۵