برای توضیح جراحی وستیبولوپلاستی می توان گفت که در صورت از دست دادن تمام دندان ها در فک، دندانپزشک وستیبولوپلاستی را برای افزایش عمق کف دهان برای قرار دادن پروتز یا ایمپلنت انجام می دهد. در واقع هدف اصلی این جراحی، ایجاد محیطی مناسب برای جبران دندان های از دست رفته در دهان است. در این مطلب به طور مفصل به جراحی وستیبولوپلاستی خواهیم پرداخت.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مجموعه دندان 24 همراه باشید که در زمینه معرفی بهترین متخصص جراحی لثه فعالیت می کند.

 

وستیبول دندان چیست؟

در اصطلاح علمی به فضای بین لب ها و دندان ها وستیبول یا دهلیز می گویند. اگر فرد سال ها پیش دندان خود را کشیده و ایمپلنت نکرده باشد، به دلیل آتروفی استخوان فک ضروری است که جراحی وستیبولوپلاستی انجام دهد.

گاهی در شرایطی که فرد می خواهد در فضای خالی دندان بگذارد، نیاز به پیوند استخوان است که در زیر به آن اشاره می شود.

دلیل جراحی وستیبولوپلاستی

به طور کلی دلیل جراحی وستیبولوپلاستی این است که به دلیل از دست دادن دندان، فرد برای مدت طولانی استخوانی که دندان در آن قرار داده می شود را از دست می دهد، بنابراین لثه ها دچار تحلیل می شوند و روند درمان نیاز به جراحی لثه دارد.

نحوه انجام جراحی وستیبولوپلاستی

قبل از انجام هر گونه مداخله جراحی لازم است، دندانپزشک بیمار را در جریان روند درمان و نتایج احتمالی آن قرار دهد. در شرایطی که فرد کاندیدای وستیبولوپلاستی است باید بداند که انجام این عمل برای مدتی نیازمند توجه بیشتر و مراقبت دقیق است که در نهایت نتیجه مطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

از آنجایی که این جراحی، پیش نیاز قرار دادن دندان مصنوعی برای جبران دندان های از دست رفته یا کاشت ایمپلنت است، فرد باید تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهد.

انتخاب روش به طور کامل توسط جراح انجام می شود. در این عمل هدف اصلی دسترسی مناسب به لثه و ترمیم استخوان فک برای قرار دادن پروتزهای ثابت و متحرک است.

این روش تا حد زیادی بر سلامت دهان و دندان های فرد و همچنین زیبایی چهره او تاثیر می گذارد. اگر دندانپزشک این روش را برای شما توصیه کرد، حتما از او بخواهید تا تمام مزایا، معایب و عوارض احتمالی را با شما در میان بگذارد.

جراحی وستیبولوپلاستی

وستیبولوپلاستی چیست؟

کاهش عمق وستیبول به معنای کاهش فاصله بین لثه و لب است که می تواند ناشی از دست دادن دندان های دائمی در یک فک باشد. این مشکل یکی از دلایل اصلی و مهمترین دلیل انجام جراحی وستیبولوپلاستی و فراهم کردن فضای لازم برای قرار دادن دندان مصنوعی یا ایمپلنت است.

وستیبولوپلاستی یک عمل پزشکی است که در آن غشای مخاطی لثه به دلیل بی دندانی برای مدت طولانی تغییر شکل می دهد یا باعث فرسایش کامل استخوان در ناحیه بی دندانی می شود. دندانپزشک وستیبولوپلاستی را انجام می دهد و آن را بهترین راه حل می داند تا بتواند درمان بعدی یعنی قراردادن پروتز دندان را انجام دهد. با این حال، وسعت جراحی کاملاً به میزان از دست دادن استخوان فک بستگی دارد.

بازسازی وستیبول دندان را می توان با روش های مختلفی با استفاده از چاقوی جراحی یا لیزر انجام داد. این جراحی نیز مانند سایر جراحی های دهانی با بی حسی موضعی قابل انجام است. انتخاب نوع جراحی در نهایت توسط جراح تصمیم گیری می شود.

اگر قصد انجام این عمل را دارید، لازم است تمام اقدامات اولیه و توصیه های لازم را از جراح دریافت کنید. همچنین حواستان به عوارض احتمالی این درمان باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکل نگران نشوید.

مزایای جراحی وستیبولوپلاستی چیست؟

 انجام عمل وستیبولوپلاستی علاوه بر مشکلاتی که می تواند برای فرد ایجاد کند، مزایای زیادی را نیز به همراه دارد، از جمله:

• با انجام وستیبولوپلاستی دندان، فرد بدون دندان برای دریافت ایمپلنت دندان آماده می شود.

• ظاهر و چهره فردی که به دلیل از دست دادن دندان تغییر کرده است، ترمیم می شود.

• انجام وستیبولوپلاستی و گذاشتن دندان مصنوعی از بالا نشان دادن سن فرد جلوگیری می کند.

• جراحی وستیبولوپلاستی برای قرار دادن ایمپلنت از آتروفی و تغییرات در استخوان فک جلوگیری می کند.

• با انجام وستیبولوپلاستی دندان و قرار دادن ایمپلنت یا دندان مصنوعی سلامت دهان و دندان را به فرد باز می گرداند.

• جراحی وستیبولوپلاستی از تغییر شکل لب ها و لثه ها جلوگیری می کند.

• با انجام عمل وستیبولوپلاستی، فرد سریعتر به زندگی معمول خود باز می گردد و خوردن و آشامیدن برای او آسان می شود.

• گفتار فرد با وستیبولوپلاستی، بهبود می یابد.

 

چرا باید وستیبولوپلاستی انجام دهیم؟

یکی از مهم ترین و رایج ترین مشکلاتی که افراد با مشکلات دندانی، تجربه می کنند،  کوچک شدن و تحلیل رفتن استخوان های فک است. علاوه بر این، فرم دهان و لب ها نیز به مرور زمان تغییر می کند و سن فرد را بیشتر نشان می دهد. همچنین، لثه ها و فک های بی دندان از نظر زیبایی خوشایند نیستند.

 

از دیگر مشکلات، می توان به رشد رو به جلو و چرخش فک اشاره کرد. زیرا در صورت نبود دندان، انسان بدون تکیه گاه صحبت می کند و غذا می خورد؛ بنابراین در مدت کوتاهی فرم لب ها و فک ها تغییر می کند و با گذشت زمان چین و چروک های لب را نیز افزایش می دهد.

علاوه بر این، زمانی که فک خالی از دندان است، فرد مجبور است برای غذا خوردن به لثه و استخوان فک فشار بیاورد که آسیب زیادی به سلامت دهان و دندان وارد می کند.

مشکل مهم دیگری که می توان برای فک بدون دندان گفت، بیماری در رژیم غذایی انسان است که به دنبال آن بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش انسان به وجود می آید. اگر فردی فقط روی یک فک دندان داشته باشد، نمی تواند بسیاری از غذاها را به راحتی مصرف کند. اگر جویدن ناکافی انجام شود، مشکلات زیادی در بلع و هضم ایجاد می کند.

علاوه بر این مشکلات، اگر فردی در سنین پایین دندان های خود را از دست بدهد، دوره درمان را به پایان نرساند و فک خود را با دندان مصنوعی یا ایمپلنت جایگزین نکند، از نظر روحی آسیب زیادی خواهد دید. در این مورد، اکثر افراد ایمپلنت را انتخاب می کنند، زیرا آنها زندگی را آسان تر می کند و یک گزینه محبوب است.

مشکلات اصلی نداشتن یا کم بودن دندان

به طور خلاصه می توان موارد زیر را به عنوان مشکلات اصلی بی دندانی در فک برشمرد:

• تغییر فرم لب و فک

• اختلال در جویدن و بلع

• لق شدن ایمپلنت در جایی که هیچ دندانی وجود ندارد.

• چین و چروک دور لب

• آتروفی استخوان فک

• تاثیر ناخوشایند بر چهره فرد

• تاثیر منفی گفتار یک فرد

 اگر درمان دندان های خود را به تعویق بیندازید، درمان بازسازی فک دشوارتر و معمولا طولانی تر خواهد بود.

چه کسانی نیاز به وستیبولوپلاستی دارند؟

وستیبولوپلاستی معمولاً برای درمان اختلالات تعادل مانند سندرم منیر، ورتیگو و بیماری منیر دیوز Meniere’s disease  استفاده می شود. این روش می تواند به تسریع و بهبود فرآیند بهبودی از علائم مربوط به این اختلالات کمک کند.

سخن پایانی

جراحی وستیبولوپلاستی به طور کلی برای بزرگسالان توصیه می شود، اما در برخی موارد خاص می توان آن را در کودکان نیز انجام داد. تصمیم نهایی در مورد انجام وستیبولوپلاستی برای کودکان باید توسط یک پزشک متخصص در این حوزه گرفته شود و باید به توجه به سن و شرایط مربوطه صورت گیرد.

۱۴۰۲/۱۲/۰۲