فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. گذر زمان، تغییرات بسیار زیادی را در بدن انسان پدیدار می‌کند. این تغییرات هم ظاهر اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و هم  عملکرد آن‌ها را. دندان‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با افزایش سن، دندان‌های دائمی به مرور از دست می‌روند. البته برخی عوامل نیز می‌توانند باعث شوند تا دندان‌ها زودتر از موعد دچار فساد شوند و راهی جز کشیدن آن‌ها باقی نماند. برخی از این عوامل عبارتند از: بیماری، سبک زندگی ناسالم، ژنتیک و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان. کشیدن و از دست دادن دندان‌ها، کیفیت زندگی فرد را در تمام جنبه‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل باید هر چه سریعتر جایگزینی برای این دندا‌ن‌ها فراهم کرد.

ایمپلنت دندان

بهترین جایگزین برای دندان‌های از دست رفته، پروتزی است که از نظر ظاهر و عملکرد، بیشترین شباهت را به دندان طبیعی داشته باشد. ایمپلنت دندان این ویژگی‌ها را در خود دارد. علاوه بر آن از دوام و سازگاری بالایی نیز برخوردار است. بخش اصلی ایمپلنت، پیچی از جنس تیتانیوم است و مثل ریشه دندان طبیعی در استخوان فک تعبیه می‌شود. اما فاصله بین کشیدن دندان و کاشت این ریشه مصنوعی، رابطه مستقیمی با شانس موفقیت ایمپلنت دارد. در این مقاله قصد داریم بهترین زمان کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان را بررسی کنیم.

چه عواملی در فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت موثر هستند؟

برای تعیین فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، باید موارد زیر را مورد توجه قرار داد.

سلامت استخوان فک

استخوان فک بستری است که مهم‌ترین بخش ایمپلنت، یعنی پایه آن را در خود جای می‌دهد. در نتیجه سلامت آن نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت کاشت این پروتز دارد. اگر استخوان فک از تراکم کافی برخوردار نباشد، امکان تعبیه ایمپلنت وجود ندارد. در این شرایط، ابتدا باید با استفاده ‌از روش‌های مطمئن این مشکل را برطرف نمود و سپس اقدام به کاشت ایمپلنت کرد. این درمان‌ها، ممکن است انجام پروسه ایمپلنت را حدود 6 ماه به تعویق اندازد. 

نحوه کشیده شدن دندان

برخی از افراد تصور می‌کنند که کشیدن دندان کار چندان پیچیده‌ای نیست و نیاز به تخصص ویژه‌ای ندارد. اما باید گفت که برخلاف تصور این افراد، این کار بسیار حساس است و به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. اگر این کار توسط فرد متخصص انجام نشود، باعث بروز مشکلات جدی برای فرد می‌شود. به عنوان مثال ممکن است باعث آسیب به ساختار عصبی یا استخوان فک شود. همچنین احتمال بروز عفونت در بافت لثه و فک نیز وجود دارد. در صورت بروز این آسیب‌ها، ممکن است مدت‌ها زمان لازم باشد که شرایط برای کاشت ایمپلنت دندان مهیا شود.

سلامت لثه

اگر پس از کشیدن دندان قصد انجام ایمپلنت را دارید، ضروری است که به سلامت لثه توجه کنید. عفونت لثه و سایر بیماری‌های مربوط به این بافت، اجازه نمی‌دهند تا دوره نقاهت ایمپلنت دندان به درستی طی شود. در نتیجه احتمال بروز عفونت و سایر عوارض بسیار بالا می‌رود. بدیهی است که در شرایط مذکور، شانسی برای موفقیت ایمپلنت وجود ندارد.

شرایط فرد داوطلب

هر فرد شرایط منحصر بفردی دارد و شرایط درمانش باید با توجه به این شرایط و محدودیت‌ها تعیین شود. به عنوان مثال سن افراد در تعیین فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، اهمیت ویژه دارد. اگر فردی پیش از تکامل رشد استخوانی مجبور به کشیدن دندان دائمی خود شده باشد، باید تا تکمیل شدن این پروسه صبر کند و سپس اقدام به کاشت ایمپلنت کند. در افرادی که سن بالایی دارند نیز این امر با محدودیت‌هایی همراه است.

سلامت عمومی فرد نیز در فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت موثر است. بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های تنفسی، اختلالات خونی و... بر تعیین این فاصله موثر هستند. شاید مدت زمانی نیاز باشد تا عوارض این بیماری‌ها در فرد کنترل شود و سپس کاشت ایمپلنت صورت گیرد.

چه مدت پس از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، ممکن است از چند دقیقه تا چند سال متفاوت باشد. با توجه به شرایط فرد، این فاصله زمانی در گروه‌های زیر قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید به جهت حساس بودن ایمپلنت دندان حتما به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه کنید . برای پیدا کردن متخصص مورد نظر می توانید به سایت دندان 24 مراجعه کنید . این مجموعه در زمینه معرفی بهترین کلینیک ها و متخصصین دندانپزشکی فعالیت می کند . که در زیر به چند نمونه اشاره کرده ایم:

بهترین دندانپزشک در شمال تهران

بهترین مطب دندانپزشکی در ونک

 

how-long-after-tooth-extraction-should-be-implanted

ایمپلنت دندان فوری

گاهی اوقات فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت صفر می‌شود. این امر در صورتی ممکن می‌شود که سلامت عمومی فرد در شرایط مطلوبی باشد. همچنین نیاز است که آمادگی فک و لثه برای کاشت ایمپلنت دندان، توسط جراح متخصص تایید شود. در این روش که به آن ایمپلنت فوری نیز می‌گویند، کشیدن دندان و تعبیه پایه ایمپلنت در یک جلسه اتفاق می‌افتد. ایمپلنت فوری بیشتر روی دندان‌هایی اعمال می‌شود که در بخش جلویی فک قرار دارند. این نوع ایمپلنت دندان، هزینه  بالاتری نسبت به سایر روش‌ها دارد.

ایمپلنت با زمان انتظار کوتاه

گاهی جراح پس از کشیدن دندان، متوجه عفونت یا بیماری دیگری در بافت فک و لثه می‌شود. اگر این مشکلات درجه سختی پایینی داشته باشند و به راحتی قابل درمان باشند،  کاشت ایمپلنت دندان به مدت 1 تا 3 ماه به تعویق خواهد افتاد. البته همیشه هم نمی‌توان گفت که بیماری‌های لثه باعث به وجود آمدن این فاصله زمانی می‌شوند. گاهی لثه نیاز به زمان دارد تا تنش ناشی از کشیده شدن دندان از بین برود و آمادگی لازم برای کاشت ایمپلنت را پیدا کند.

ایمپلنت با زمان انتظار متوسط

در برخی موارد نیز فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت بین 3 تا 6 ماه طول می‌کشد. این فاصله زمانی، اصولا برای افرادی ضروری است که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند. این افراد  نیاز دارند که پیش از کاشت ایمپلنت، عوارض ناشی از این بیماری‌ها را کنترل کنند. در صورتی که بافت لثه یا استخوان فک دچار صدماتی با درجه شدت متوسط باشد نیز رعایت این فاصله زمانی ضروری می‌شود.

ایمپلنت با زمان انتظار طولانی

فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، برای گروهی از افراد ممکن است حدود یک سال یا بیشتر باشد. این گروه شامل افرادی است که مشکلات پیچیده‌ای در آناتومی فک دارند و یا از نظر سلامت عمومی در شرایط ویژه‌ای هستند. به عنوان مثال اگر تراکم استخوان فک بسیار پایین باشد، فرد نیاز به عمل پیوند استخوان دارد. دوره نقاهت این عمل ممکن است یک سال طول بکشد. برخی از داروها و دوره‌های درمانی نیز، ممکن است ایمپلنت دندان را به اندازه یک سال به تعویق اندازند.

سخن پایانی در مورد کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت

پس از کشیدن دندان، بهتر است که جای خالی آن را توسط ایمپلنت پر نمایید. مهم نیست که فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت چقدر باشد. انجام این کار برای حفظ ساختار فک و همچنین تضمین سلامت سایر دندان‌ها ضروری است. اما انتخاب پزشک حاذق در موفقیت این امر بسیار موثر است. برای دسترسی به بهترین دندانپزشکان و جراحان سراسر کشور، می‌توانید از سایت دندان 24 کمک بگیرید.

 

۱۴۰۳/۰۴/۳۰