پر کردن دندان عصب کشی شده، در اکثر موارد ضروری است. یکی از مشکلاتی که برای دندان‌ها پیش می‌آید پوسیدگی است. در صورتی که پوسیدگی دیر تشخیص داده شود و یا درمان آن با تاخیر انجام شود، مشکل ساز می‌شود. در این حالت، پوسیدگی ممکن است مینا و عاج دندان را تخریب کند و در مسیر پیشروی خود به ریشه دندان برسد. ریشه دندان، اجزای متفاوتی مثل رگ‌های عصبی و خونی را در خود جای می‌دهد. با رسیدن عفونت به این قسمت، درد و عوارض شدیدی ممکن است بروز کند. برای درمان این آسیب، دندانپزشکان به روت کانال تراپی یا معالجه ریشه دندان روی می‌آورند. البته این درمان با اصطلاح عامیانه " عصب کشی " نیز یاد می‌شود. برای کسب اطلاعات درباره مراکز معتبری که درمان ریشه انجام می‌دهند، کافیست به سایت دندان 24 مراجعه کنید.

طی این درمان، تمام بخش‌های دندان که درگیر عفونت هستند توسط دندانپزشک برداشته می‌شوند. این بخش‌ها ممکن است شامل بافت همبند، عروق و اعصاب دندان باشند. بدیهی است که تخلیه بافت دندان، باعث ضعیف شدن ساختار آن می‌شود و احتمال آسیب دیدن آن را بالا می‌برد. برای محافظت از دندان عصبی کشی شده، ضروری است که در اولین فرصت ممکن توسط دندانپزشک پر شود.

 

 دندان عصب کشی شده، بسیار آسیب پذیر است.

اگر دندان عصب کشی شده را پر نکنیم چه می‌شود؟

اگر بافت دندان عصب کشی شده با پر کردن تقویت نشود، آسیب‌های متعددی اتفاق می‌افتد که نه تنها خود دندان، بلکه سایر بخش‌های فک را نیز درگیر می‌کند. برخی از این آسیب‌ها در ادامه بیان می‌شوند.

عفونت

دندان عصب کشی شده، بسیار مستعد تجمع باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زاست. در نتیجه احتمال بروز عفونت مجدد بسیار بالا می‌رود. عفونت مجدد، خسارت گسترده‌تری را رقم می‌زند و حتی ممکن است باعث آسیب جدی به استخوان فک شود. در موارد پیشرفته‌تر، عفونت وارد سایر بخش‌های جمجمه شده و مشکلات جبران ناپذیری را به وجود می‌آورد.

 درد

طی فرایند عصب کشی دندان، عصب‌های دندان از بین می‌روند. با این حال در صورتی که این دندان خالی بماند، فرد درد شدیدی را در اطراف دندان و در ناحیه استخوان فک احساس کند. این درد ممکن است بصورت پالس‌های کوتاه و عمیق حس شود. دندانی که پس از عصب کشی پر نشود، به سرما و گرما نیز بسیار حساس خواهد بود.

اختلال در غذا خوردن و تکلم

چیزی که پس از عصب کشی دندان باقی می‌ماند، دیگر یک دندان کامل نیست. بخش قابل توجهی از بافت آن تخریب شده و حفره‌ای خالی به جای گذاشته است. بدیهی است که چنین وضعیتی، عملکرد دندان را مختل می‌کند. جویدن و خرد کردن مواد غذایی با چنین دندانی اگر غیر ممکن نباشد، قطعا بسیار دشوار خواهد بود.

آسیب‌پذیری دندان

دندان‌ها به خودی خود بافت بسیار آسیب‌پذیری دارند. حال اگر بخشی از بافت داخلی خود را بر اثر عصب کشی از دست بدهند، این آسیب پذیری چند برابر خواهد شد. در صورتی که این دندان پر نشود، با کوچکترین فشار و ضربه‌ای مستعد شکست خواهد بود. توجه داشته باشید که شکستن دندان نیاز به درمان‌هایی دارد که بسیار پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر از پر کردن دندان هستند.

التهاب و خونریزی

پر کردن دندان عصب کشی شده، برای پیشگیری از التهاب و خونریزی لثه ضروری است. ممکن است با اعمال کمترین فشار روی دندان، خونریزی اتفاق بیفتد. وجود التهاب علاوه بر اینکه برای فرد ایجاد ناراحتی می‌کند، می‌تواند زمینه ساز عفونت نیز شود.

خدشه دار شدن زیبایی ظاهری دندان

وجود حفره خالی در دهان، منظره چندان خوشایندی را ایجاد نمی‌کند. اگر دندان آسیب دیده در معرض دید باشد، حساسیت بیشتری را در افراد ایجاد خواهد کرد. بسیاری از افراد برای بازگرداندن ظاهر طبیعی به دندان، اقدام به پر کردن دندان پس از عصب کشی می‌کنند. 

پر کردن دندان عصب کشی شده چگونه انجام می‌شود؟

پر کردن دندان عصب کشی شده، اصولا در ویزیت دیگری اتفاق می‌افتد و توصیه می‌شود که این کار همزمان با عصب کشی انجام نشود. زیرا مدتی زمان لازم است تا دندانپزشک مطمئن شود که فرایند عصب کشی به درستی انجام شده است و بیمار دیگر درد و ناراحتی احساس نمی‌کند. اصولا برای پر کردن دندان پس از عصب کشی، نیازی به بی‌حسی نیست. ابتدا دندانپزشک پانسمانی را که پس از عصب کشی داخل دندان تعبیه کرده بود، با دقت خارج می‌کند. در صورتی که نیاز به برداشتن بخش دیگری از بافت دندان باشد، با استفاده از ابزارهای مخصوص این کار انجام می‌شود. حال نوبت ضدعفونی کردن فضای داخل دندان است.

در مرحله بعدی، پزشک با استفاده از مواد مخصوص حفره ایجاد شده را پر می‌کند. جنس این مواد تنوع گسترده‌ای دارد. در بیشتر موارد، برای پر کردن دندا‌ن‌های آسیاب از آلیاژی به نام آمالگام نقره استفاده می‌شود. این آلیاژ مقاومت نسبتا بالا و هزینه مقرون به صرفه ای دارد. تنها ویژگی منفی آن، رنگ تیره آن است که باعث ایجاد ناهماهنگی با دندان‌های طبیعی می‌شود. دندان‌هایی که فشار کمتری را هنگام غذا خوردن متحمل می‌شوند، می‌توان با کامپوزیت پر کرد. کامپوزیت بافت و رنگ هماهنگ‌تری با دندان طبیعی دارد. 

با استفاده از این مواد، حفره دندان لایه به لایه پر می‌شود و سپس توسط لیزر یا تجهیزات دیگر خشک می‌شود. دندانپزشک با دقت و حوصله بخش بالایی این مواد را که نزدیک تاج دندان هستند، فرم می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها شکل و کارکرد دندان طبیعی را پیدا کنند. در انتها پزشک با صیقل زدن سطح دندان، هر گونه زبری و تیزی را از بین می‌برد و ارتفاع دندان را تنظیم می‌کند.

هنگام پر کردن دندان عصب کشی شده به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پس از عصب کشی دندان خود، در اولین فرصت برای پر کردن آن اقدام کنید تا بتوانید دندان طبیعی خود را حفظ کنید.برای عصب کشی و پر کردن دندان خود به پزشک حاذق و با تجربه مراجعه کنید. عصب کشی دندان کار بسیار حساسی است و اگر نزد فرد حاذق انجام نشود، مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.برای پر کردن دندان، اصرار به استفاده از مواد خاصی نداشته باشد. اجازه دهید پزشک با توجه به دانش و تجربه خود این مواد را انتخاب کند. عملکرد صحیح و سلامت دندان، بر زیبایی ظاهری آن ارجحیت دارد.در صورتی که پزشک پس از عصب کشی و پر کردن دندان، توصیه به روکش کردن دندان کرد. انجام این کار را به تعویق نیندازید.

 

۱۴۰۳/۰۴/۲۳