ارتودنسی یکی از رشته‌های تخصصی دندان‌پزشکی است که به اصلاح و پیشگیری از بی‌نظمی‌های دندان می‌پردازد. واژه‌ی "ارتودنسی" از دو کلمه لاتین "اُرتو" به معنای "راست" و "درست" و "اودون" به معنای "دندان" تشکیل شده است. این تخصص به اصلاح موقعیت دندان‌ها، فک‌ها و حتی صورت به منظور بهبود جلوه و عملکرد دندان‌ها می‌پردازد. اما سوال مهم این است که بهترین سن ارتودنسی کودکان چه زمانی می­باشد؟مجموعه دندان 24 به دنبال آن است که بهترین متخصص ارتودنسی را به شما کاربران معرفی کند.

دلایل نیاز به ارتودنسی

دندان هایی که در جایگاه نامناسبی قرار می گیرند و شکل نامتعارفی دارند، مشکلات بهداشتی مختلفی ایجاد می کنند. در این شرایط، تمیز نگه داشتن دندان ها سخت تر می شود.

بیماری که دندان های نامرتبی دارد، در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری های پریودنتال قرار می گیرد. این وضعیت به دندان هایی که مسئول جویدن غذا هستند فشار بیشتری وارد می کند و متعاقبا در طولانی مدت عوارض مختلفی به جا می گذارد از جمله:

پوسیدگی دندان ها

مشکلات لثه ای

خوب جویده نشدن غذا و مشکلات گوارشی

سردرد

احساس درد درگردن، شانه و پشت

همچنین دندان های کج و نامرتب به زیبایی ظاهر شخص آسیب می زند.

دلایل نیاز به ارتودنسی

مزایای ارتودنسی

دهان سالم

ظاهر لذت بخش

دندان هایی که احتمالا طول عمر بیشتری دارند.

 

بهترین سن ارتودنسی کودکان

ارتودنسی در کودکان معمولاً در دوره‌های مختلف شروع می‌شود. اما به طور کلی، ابتدا باید از سن 7 تا 9 سالگی برای ارزیابی اولیه مشاوره ارتودنسی استفاده کرد.در این دوره، دندان‌ها و فک‌ها در حال رشد و تکامل هستند، و این امکان را به ارتودنسی می‌دهد تا مشکلات را زودتر تشخیص دهد و با روش‌های مناسب اصلاح کند.

اگر نیاز به اقدام فوری وجود داشته باشد، ارتودنسی ممکن است در سنین پایین‌تر نیز شروع شود. همچنین، هر چه زودتر مشکلات شناخته شده و درمان انجام بگیرد، احتمال موفقیت در ارتودنسی بیشتر می‌شود.به هر حال، تصمیم نهایی بر اساس ارزیابی دقیق و مشاوره با ارتودنتیست که می‌تواند بهترین توصیه را برای هر کودک ارائه دهد، گرفته می شود.

توصیه می شود به محض اینکه متوجه هرگونه ناهنجاری فک و دندان در کودک شدید او را نزد متخصص ارتودنسی ببرید.حتی اگر کودک شما زیر 8 سال است. با مراجعه زود هنگام می توانید آمادگی لازم برای شروع یک درمان حساب شده را کسب کنید. بهترین سن از شروع 8 سالگی تا قبل از بلوغ کودک است. اما این بدان معنا نیست که افراد بالای 14 یا 18 سال نمی توانند از این درمان بهره ببرند. درمان ارتودنسی بزرگسالان ممکن است در مقایسه با ارتودنسی کودکان زمان بیشتری ببرد. اما در نهایت بسیار ضروری بوده و حتی می تواند روند زندگی را برای فرد ساده تر کرده و  به نتیجه دلخواه رسید.

 

چرا ارتودنسی در سنین پایین باید شروع شود؟

در سن 7 سالگی دهان کودک با ترکیبی از دندان‌های شیری و دائمی پوشیده شده است. بررسی و معاینه در این سن با توجه به رشد و تکامل کودک اطلاعات ارزشمندی را به ارتودنتیست می‌دهد. اگر ناهنجاری در دهان کودک شکل گرفته باشد یا در حال ایجاد شدن باشد، دندانپزشک بهترین طرح درمان ارتودنسی را برای شما ارائه خواهد کرد. این طرح درمان شامل بررسی بهترین سن شروع درمان ارتودنسی، بهترین روش درمان ارتودنسی متناسب با ناهنجاری کودک شما و مدت زمان تقریبی حصول نتایج ارتودنسی خواهد بود.

در نظر داشته باشید که تفاوت زیادی بین زمان بررسی و معاینه ارتودنسی با زمان مناسب شروع درمان ارتودنسی وجود دارد و فقط درمان‌های محدودی هستند که نیاز است در سن 7 سالگی شروع شوند و برای باقی موارد ممکن است پزشک شما بعد از تشکیل پرونده و بررسی شرایط دندان‌های کودک، روند رشد و تکاملش را زیر نظر داشته باشد تا در صورت لزوم در زمان مناسب درمان را شروع کند. در واقع می‌توان گفت برای درمان هر نوع مشکل دهانی و دندانی سن بخصوصی مد نظر قرار می‌گیرد و همه این موارد به تشخیص متخصص ارتودنسی انجام می‌شود.

در صورت وجود نامرتبی دندانی عموما متخصص ارتودنسی درمان آن را به سنین حدود 12 تا 14 سالگی موکول می‌کند ولی معدود مواردی هم وجود دارند که لازم است نامرتبی دندانی را در همان سنین 7 تا 9 سالگی درمان کرد. در نتیجه با مراجعه و معاینه اولیه دندان‌ها در سن 7 سالگی توسط متخصص ارتودنسی کودکان، می‌توان از روند درمانی و فازهای بعدی درمان ناهنجاری‌های دهانی و دندانی کودکان مطلع شد. بررسی عادت‌های مخرب مانند مکیدن انگشت شصت و بلع غیر عادی نیز مواردی است که توسط پزشک ارتودنتیست بررسی می‌شود. پزشک از کنار این عادات به راحتی نمی‌گذرد زیرا ممکن است باعث تغییر شکل استخوان فک شوند.

ایا کودک شما می داند که مشکلی در فک و دهان خود دارد؟

اصولا خیر!

این را حتما به یاد داشته باشید که کودک شما غالبا نمی داند که چنین مشکلی دارد و به این نقص عادت می کند و حتی نمی داند که چه عذابی را بخاطر این مساله و بی توجهی والدین مجبور است تحمل کند و این مشکل را عادی می داند. اما زمانی که بزرگتر شد و حقیقت را فهمید قطعا از بی توجهی والدینش بسیار خواهد رنجید و درمان طولانی تر و سخت تر و بعضا پرهزینه تری پیش رو خواهد داشت، هرچند این بی توجهی به دیگر مسایل مربوط به سلامت جسم و روح و روان کودک نیز بسیار حیاتی است.

 به عنوان مثال تنبلی چشم در سنین پایین قابل حل بوده و با معاینه به سادگی قابل تشخیص و درمان است ، اما در سنین بالاتر درمان آن بعضا غیرممکن می باشد و عوارض این بی توجهی والدین تا اخر عمر برای فرزندتان مشکل ساز خواهد بود.پس، از معاینات به موقع فرزندتان در تمامی مسایل ساده گذر نکنید و تمام مشکلات رفتاری و جسمی او را مهم شمرده و به آن رسیدگی کنید.

 

انواع ارتودنسی

ارتودنسی انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع مشکلات دندانی و فکی افراد انتخاب می‌شود. برخی از انواع ارتودنسی عبارتند از:

ارتودنسی سنتی یا فلزی: در این نوع، از بندانه‌ها و بندهای فلزی برای اصلاح موقعیت دندان‌ها استفاده می‌شود.

ارتودنسی شفاف: از بندانه‌ها و بندهای شفاف برای افرادی که به دنبال گزینه‌ای ظاهری زیبا هستند، استفاده می‌شود.

ارتودنسی لینگوال: در این نوع، بندانه‌ها و بندها در داخل دهان (لینگوال) نصب می‌شوند و از نظر ظاهری غیر قابل رویت هستند.

ارتودنسی متحرک یا ریمووبل: این نوع شامل اسپیسرها و دستگاه‌هایی است که امکان جابجایی و حذف آنها توسط بیمار را فراهم می‌کند.

ارتودنسی جراحی: برای موارد پیچیده‌تر و نیاز به جراحی‌های ترمیمی بر روی فک‌ها و دندان‌ها استفاده می‌شود.

هر یک از این انواع ارتودنسی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و انتخاب مناسب بر اساس توصیه پزشک و نیازهای بیمار انجام می‌شود.

انواع ارتودنسی

سخن پایانی

آیا ارتودنسی دردناک است؟ در ابتدا ممکن است احساس درد یا فشار شود، اما این احساس با گذشت زمان بهبود می‌یابد. استفاده از داروهای ضد التهاب می‌تواند در کاهش درد کمک کند. در نظر داشته باشید که ارتودنسی ممکن است در ابتدا تاثیری بر گفتار کودک داشته باشد، اما با تمرین‌های خاص، این مشکلات بهبود می‌یابد.

مدت زمانی که طول می­کشد تا نتایج ارتودنسی حاصل شود، معمولا به نوع مشکل و جواب بدن به درمان بستگی دارد. اما در اکثر موارد، تغییرات قابل مشاهده پس از چند ماه شروع به ظاهر شدن می­کند.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که بهترین سن ارتودنسی کودکان به عدد خاصی محدود نمی شود. به محض اینکه شاهد برخی مشکلات دندان در کودک خود بودید، فورا به دندانپزشک مراجعه نمایید.  از سنین کودکی تا بزرگسالی، هرکس می‌تواند از ارتودنسی بهره‌مند شود.

۱۴۰۲/۱۱/۲۸