آیا می‌دانید که فرق بین ایمپلنت دندان با پروتز دندان چیست؟ آیا با این روش‌ها برای ترمیم دندان‌های از دست رفته آشنایی کامل ندارید؟ طبق تحقیقات به عمل آمده با افزایش سن میزان دندان‌هایی که در دهان از بین می‌روند نیز افزایش پیدا می‌کند. عوامل متعددی مثل ضربه دیدن دندان‌ها، پوسیده شدن آن‌ها و عدم مراقبت صحیح از دندان باعث می‌شود که نیاز به دندان‌های مصنوعی یا ایمپلنت شده افزایش پیدا کند. بسیاری از بیماران ممکن است به تفاوت بین ایمپلنت دندان و پروتز دندان آگاه نباشند. به همین دلیل انتخاب درستی نیز برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود ندارند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با فرق کاشت دندان یا جایگذاری دندان مصنوعی و تفاوت‌‌های این دو آشنا کنیم. با آگاه بودن بر تفاوت‌های این دو می‌توانید بهترین روش را برای از بین بردن جای خالی دندان‌های از دست رفته انتخاب کنید و حتی بهترین زمان برای پروتز دندان یا ایمپلنت را برگزینید.

ایمپلنت دندان چیست؟

زمانی که دندان‌ها پوسیدگی پیدا می‌کنند و خراب می‌شوند، پس از مدتی قسمت‌های مختلف آن ریزش کرده و جای دندان به طور کامل خالی می‌شود.‌ همین جای خالی دندان می‌تواند مشکلاتی نظیر تحمیل استخوان فک و ظاهر نامناسب فک را پدید بیاورد. افزون بر آن، بیماران قادر به جویدن غذا نخواهند بود. به همین دلیل از روش ایمپلنت که نوعی روش برای کاشت دندان است، برای از بین بردم جای خالی دندان‌ها استفاده می‌کنند. در فرآیند کاشت دندان جدید یک پیچ وارد لثه می‌شود و با استخوان فک ارتباط برقرار می‌کند. در نتیجه دندان کاشته شده همانند یک دندان طبیعی به کار خود ادامه می‌دهد.

پروتز دندان چیست؟

روش دیگری که برای از بین بردن جای خالی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش پروتز است. در این روش با توجه به تعداد دندان‌های از دست رفته‌ای که در دهان قرار دارند، قالب گیری انجام می‌شود. سپس پروتزی متناسب با فک یک فرد ساخته می‌شود تا جای دندان‌ها را پر کند. اگر متقاضی خرید دندان مصنوعی هستید، پس باید بهترین زمان برای پروتز دندان خود اقدام کنید. این زمان، زمانی است که اکثر دندان‌ها در لثه از بین رفته باشند. دندان‌های مصنوعی در انواع مختلف ثابت و‌ متحرک تولید می‌شود که شما می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

 

مزایای کاشت دندان یا ایمپلنت

 

مزایای کاشت دندان و پروتز در بهترین زمان

هر کدام از روش‌های جایگزین کردن دندان از دست رفته مزایای خاص خود را دارند. با استفاده از روش کاشت شما می‌توانید ظاهری طبیعی را به دندان‌های خود بدهید و به عنوان یک دندان طبیعی از دندان کاشته شده استفاده کنید. ایمپلنت‌ها معمولا پایداری زیادی دارند و نیازی هم به تمیز شدن یا جا به جا شدن ندارند.

روش دیگر، دندان مصنوعی است. افرادی که لثه آن‌ها در سلامت کامل نیست، این روش را انتخاب می‌کنند. برای استفاده از دندان مصنوعی نیازی به جراحی ندارید. افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند، تا حد زیادی می‌توانند پوسیدگی دندان خود را از بین ببرند. این نوع از دندان‌ها با هزینه‌های مناسبی ساخته می‌شوند و انتخابی بسیار مناسب برای افرادی هستند که در سنین بالا به سر می‌برند. با وجود این مزایا، باز هم متقاضیان جایگزین کردن دندان سردرگم هستند که کدام روش را انتخاب کنند. سعی کنید در بهترین زمان برای پروتز دندان اقدام کنید تا نتایج خوبی را به دست ییاورید.

تفاوت ایمپلنت و پروتز دندان

هر دو روش برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، روش‌هایی مناسب هستند. هر فردی با توجه به شرایط جسمانی خود و با توجه به میزان بودجه‌ای که دارد، یک روش را انتخاب خواهد کرد. با این حال لازم است که نسبت به تفاوت‌های بین کاشت دندان یا جایگزینی دندان با دندان مصنوعی آگاه باشید. در این صورت انتخاب‌های بهتری هم خواهید داشت. برخی از این تفاوت‌ها عبارتند از:

·        تفاوت در عملکرد

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دندان مصنوعی با دندان کاشته شده در عملکردی است که این دو دارند. ایمپلنت دندان در واقع به نوعی دندان طبیعی نامیده می‌شود که هیچ لقی ندارد و در جای خود ثابت می‌ماند. اما دندان مصنوعی این طور نیست. شما می‌توانید دندان مصنوعی را در دهان خود جا به جا کنید و آن را از دهان خارج کنید. همچنین لازم است که به هنگام خوابیدن یا پس از غذا خوردن دندان را از دهان خارج کرده و آن را تمیز کنید. اما ایمپلنت دندان نیازی به تمیز شدن ندارد و همواره بر جای خود استوار است. معمولا افرادی که تعداد کمی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند، به روش ایمپلنت رو می‌آورند.

·        تفاوت در زیبایی

یکی دیگر از تفاوت‌های مشهودی که بین پروتز و ایمپلنت دندان دیده می‌شود، تفاوت در میزان زیبایی است. همان طور که گفتیم، کاشت دندان باعث می‌شود که لثه ظاهر طبیعی به خود بگیرد. در واقع ایمپلنت‌‌ها طوری طراحی می‌شوند که همانند یک دندان طبیعی نمایان شوند. بنابراین زیبایی آن‌ها نسبت به دندان‌های مصنوعی بیشتر خواهد بود.

·        تفاوت در تحرک

برخی از متقاضیانی که دندان مصنوعی را در دهان خود قرار می‌دهند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. برای مثال هنگام صحبت کردن امکان حرکت کردن این دندان وجود دارد. همچنین به هنگام غذا خوردن گزارش شده است که این دندان‌ها به سمت جلو حرکت می‌کنند و غذا خوردن را دشوار می‌سازند. با ایمپلنت کردن دندان تمامی این مشکلات از بین خواهند رفت چرا که ایمپلنت با استفاده از یک پیچ به استخوان فک متصل می‌شود. پس ثابت خواهد ماند.

·        تفاوت در جنس

موادی که برای ساخت ایمپلنت و پروتز دندان به کار گرفته می‌شوند هم با هم متفاوت هستند. برای این که ایمپلنت‌های دندان را بسازند، معمولاً از مواد تیتانیومی استفاده می‌کنند. تیتانیوم به عنوان یک عنصر سازگار با بدن به کار گرفته می‌شود و هیچ گونه حساسیتی را برای لثه ایجاد نمی‌کند. دندان مصنوعی با استفاده از پرسلن می‌سازند. در واقع این جنس نه تنها به ترمیم و بازسازی نیاز دارد بلکه نسبت به ایمپلنت از دوام و عمر کمتری هم برخوردار است. به همین دلیل در مقایسه این دو به این نکته اشاره می‌کنند. پزشکان بر این باورند که ایمپلنت یک ساختار مستحکم و با دوام است که در دهان قرار می‌گیرد. با این حال اگر احساس می‌کنید که به دندان مصنوعی نیاز دارید می‌توانید در بهترین زمان برای پروتز دندان اقدام کنید.

·        تفاوت در هزینه‌ها

از دیگر مهم‌ترین تفاوت‌هایی که ایمپلنت و دندان مصنوعی دارند، هزینه‌هایی است که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. با توجه به مزایایی که کاشت دندان به وجود می‌آورد، هزینه‌های بیشتری برای آن صرف خواهد شد. در این روش دندان طبیعی است و باید روی آن زیاد کار شود. به همین دلیل دستمزد پزشک نیز بالا است. اما برای ساخت دندان مصنوعی نیازی نیست که شما هزینه آنچنانی کنید. کافیست هزینه‌‌های مربوط به قالب گیری و ساخت دندان را بپردازید.

 

معایب استفاده از دندان مصنوعی یا پروتز دندان

 

بهترین زمان برای پروتز دندان و کاشت دندان چه زمانی است؟

ممکن است شما نیز جزو افرادی باشید که ندانید بهترین زمان برای پروتز دندان یا کاشت دندان چه زمانی است. یکی از تفاوت‌هایی که بین کاشت دندان و استفاده از دندان مصنوعی دیده می‌شود، به زمان آن‌ها وابسته است. بهترین زمان برای کاشت دندان زمانی است که بیمار به تازگی دندان‌های از بین رفته را از دهان خارج کرده است. اما بهترین زمان برای پروتز دندان می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها پس از کشیدن دندان باشد. یعنی نیازی نیست که شما بلافاصله بعد از خالی شدن فک دندان مصنوعی بر روی آن قرار دهید. می‌توانید چند سال بعد از این که دندان‌هایتان را کشیدید، قالب گیری انجام دهید و دندان مصنوعی بگذارید. البته به دلیل این که نبود دندان در دهان باعث می‌شود که فرد می‌تواند به راحتی غذا بخورد، معمولا افراد سریعا دندان از دست رفته خود را جایگزین می‌کنند.

پروتز دندان بهتر است یا ایمپلنت دندان؟

برای این که بتوانید یک روش مناسب را برای از بین بردن جای خالی دندان‌های خود انتخاب کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بودجه خود را در نظر بگیرید. اگر به دنبال این هستید که شرایط بدنی خوبی داشته باشید و بهتر بتوانید غذاها را بجوید، ایمپلنت انتخاب مناسب‌تری است. ایمپلنت برای هر سن و سالی مناسب است. پس افراد مسن هم می‌توانند دندان بکارند و از مزایای آن استفاده کنند. چنانچه بودجه کافی نداشته باشید یا شرایط جسمی شما خوب نباشد، قادر به استفاده از ایمپلنت نخواهید بود. افراد بیمار خاص، افراد باردار و افرادی با شرایط ویژه فک ( افرادی که فک آن‌ها توسعه پیدا نکرده است) ممکن است نتوانند از ایمپلنت استفاده کنند.

 

مقایسه بین دندان مصتوعی و ایمپلنت

 

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد کاشت دندان و پروتز دندان با شما صحبت کردیم. رفته رفته ممکن است دندان‌ها سایش پیدا کنند، پوسیده شوند و در نهایت بیفتند. با توجه به این که نبود دندان در دهان معضلات زیادی را در پی دارد، روش‌های پزشکی روی کار آمده‌اند که فقدان دندان را جبران می‌کنند. طی این روش‌ها شما می‌توانید دندان از دست رفته خود را جایگزین کنید و از مزایای آن بهره ببرید. روش کاشت دندان یا ایمپلنت یک روش نوین برای از بین بردن جای خالی دندان است که ظاهر طبیعی به لثه می‌دهد. دندان مصنوعی هم از دیگر روش‌ها است که در آن مواد مختلف جایگزین دندان می‌شوند. طبق تجربه خیلی از افراد کاشت دندان را بهتر از پروتز دندان می‌دانند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در بهترین زمان برای پروتز دندان و کاشت آن اقدام کنید. در این صورت نتایج بهتری خواهید گرفت.

 

۱۴۰۲/۰۴/۲۸